زوج و ارتباط

درمان عقلانی هیجانی قسمت چهارم

درمان عقلانی هیجانی

قسمت چهارم

روابط میان مراجع و درمانگر صمیمانه و شیوه کار بسیار مستقیم فعال و رهنمودی است. درمانگر با مراجع برخوردی غیررسمی دارد، بدون هیچ گونه شک و شبه نظرات خود را ارائه می دهد و در صورت لزوم با عقاید مراجع به مخالفت می پردازد. گرچه رابطه گرم عاطفی و علاقه درمانگر به مراجع مهم است ،ولی توجه درمانگر به مشکل مراجع و نحوه برخورد با آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و رابطه گرم و عمیق میان درمانگر و مراجع شرط لازم و کافی برای تغییر شگرف شخصیت به حساب نمی آید.

در درمان اختلالات روانی،تقریبا از یک شیوه برای حل تمام مشکلات استفاده می شود.مشکل از هر نوعی که باشد.درمانگر هیچ وقت زیادی صرف جستجو در ان مشکل و سوابق قبلی آن نمی کند و علاقه ای به شنیدن احساسات و عواطف همراه با آن ندارد،بلکه به سرعت و فعالانه مراجع را وادار می کند تا به عقاید بنیادی و فلسفه های زیر بنایی آن مشکل دقیقا توجه کند و با آن به جدال برخیزد.

در درمان منطقی-عاطفی؛ الگوی ABC آشفتگی انسان، D) Disputing) را بدنبال دارد؛ یعنی مقابله کردن با عقاید غیر منطقی افراد . این فرایند آن ها را به E Effective new philosophy می کشاند. که عبارتست از : فلسفه ی جدید موثر، که مجموعه ای منطقی از عقاید ترجیحی است. پس فرایند درمانی عبارتست از: ۱- شناسایی عقاید غیر منطقی،که موجب آشکار شدن نشانه ها می شود، ۲- مقابله قاطعانه با ان ها ۳-عوض کردن آن ها با عقاید منطقی تری، که فلسفه ی جدید موثر زندگی را تشکیل می دهند.

منبع : نظریه های روان درمانی، جیمز پروچاسکا، جان نورکراس، ترجمه یحیی سیدمحمدی، نشر روان.