کودک و نوجوان

مشکلات خاص دوران کودکی و نحوه مدیریت آن

مشکلات خاص دوران کودکی

? حمام
حمام مکانی خطرناک برای نوزادان و کودکان نوپاست. کودکان از آب بازب کردن بسیار لذت می برند و بسیاری از آنان از 8 ماهگی سعی می کنند به درون وآن بروند یا گهگاه خود را از دستشویی بالا می کشند تا شیر آب را باز کنند، یا حتی روی چهار پایه ای می ایستند تا دستشان به قفسه داروها برسد. این قبیل اکتشافات ممکن است خطرات جدی برای کودک به بار آورد، مانند افتادن در وآن حمام، سوختن در آب جوش، غرق شدن، یا خوردن داروهای خطرناک. هرگز نوزاد و کودک نوپا را در وآن حمام تنها نگذارید. کودکان در آبی بهوعمق 5 سانتی متر هم غرق می شوند. پیش از این که کودک را در وآن قرار دهید، از حرارت آب درون وآن اطمینان حاصل کنید و سپس شیر های آب را محکم ببندید تا کودک نتواند آن ها را باز کند. مواد شوینده، لوازم آرایشی و داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. بعضی از والدین اجازه نمی دهندکودکان نوپا وارد حمام شوند. مگر این که خود در کنار آنان باشند.

? پله ها
کودکان از 9 تا 10ماهگی علاقه زیادی به پله پیدا می کنند و ناگریز می خواهند از پله ها بالا بروند. افتادن از پله ها ممکن است صدمات ناگواری به بار آورد، مانند آسیب رسیدن به سر یا ضربه مغزی. هرگاه کودک می خواهد از پله ها بالا برود کاملا مراقب او باشید تا به سلامت و با موفقیت از پس لین کار برآید. به جای این که اصلا به او اجازه بالا رفتن از پله ها را ندهید، بالای پله سوم یا چهارم در کوچکی قرار دهید تا کودک بدون هیچ خطری بالا و پایین برود. بالا رفتن از پله ها خواسته کاملا طبیعی هر کودکی است.

? بیرون از خانه
در اطراف استخر باید حصاری مجهز به چفت و قبلی برای امنیت بیشتر وجود داشته باشد، هنگامی که کودکان مشغول شنا کردن هستند، والدین باید کاملا ناظر و مراقب آنان باشند و از کودکان بزرگ تر بخواهند نزدیک تر استخر ندوند. کودکان کوچک تر همیشه باید کمربند و یا جلیقه نجات به تن داشته باشند و هر چه زودتر شنا کردن را یاد بگیرند. هنگامی که چند کودک در حال شنا کردن در استخر هستند، شیرجه زدن در آب ممنوع است. بسیاری از صدمات مغزی، حتی در شناگران خوب، به این دلیل است که کودکان نمی توانند به درستی شیرجه بزنند و به کف استخر برخورد می کنند. مواد شیمیایی و تجهیزاتی که برای تصفیه آب استخر استفاده می شود باید در جایی دربسته و دور از دسترس کودکان نگه داری شود.
وسائل بازی خارج از منزل باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند و به طور مداوم وارسی و تعمیر شوند تا احیانا لبه های تیز و چوب های تراشه و خرده شده آن ها گرفته شود. همیشه مراقب کودکان کوچک تری که نزدیک تاب و سرسره هستند باشید. نوزادان و کودکان نوپا با چهار دست و پا رفتن و یا راه رفتن می توانند به راحتی جلوی راه کودکان بزرگ تری را که در حال تاب بازی کردن هستند سد کنند.

✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند