کودک و نوجوان

پشتیبانی از درخواست ها با در نظر گرفتن پیامدهای منطقی

شیوه های جلوگیری از رفتار نامطلوب

پشتیبانی از درخواست ها با در نظر گرفتن پیامدهای منطقی

حدود سنی پیشنهادی : 4 تا 12 سال

این روش در واقع برای برخورد با رفتارهایی که حاد نیستند و زیاد هم اتفاق نمی افتند، بسیار موثر است و در ضمن این روش برای کودکانی که اصولا سازگار هستند ولی مشکلات رفتاری خاص و اندکی دارند که باعث ایجاد کشمکش در خانواده می شود، بیشترین تاثیر را دارد.

◀️ مشکل رفتاری را شرح دهید
زمانی که رفتار نامطلوبی از کودک مشاهده می کنید، توجه او را به خود جلب نمایید و واضح و روشن بگویید که مشکل او چیست. “جانی، خودت می دانی وقتی نوبت خواهرت می شود نباید اسباب بازی ها را از دستش قاپ بزنی.” سعی کنید عصبانی یا مضطرب نشوید.

◀️ وسیله مسئله ساز را از نحل دور کنید
در صورت امکان، سرگرمی ای را که کودک به آن مشغول است، از قبیل اسباب بازی، دوچرخه یا توپ مشکل آفرین، از او بگیرید و اجازه ندهید کودک به فعالیت خود ادامه دهد، مثلا تلویزیون را خاموش کنید یا او را به اتاق دیگری بفرستید.

◀️ توضیحی بدهید
برای کودک توضیح دهید علت این کارتان چیست و این تنبیه چقدر طول می کشد. ” چون نمی خواهی با خواهرت قشنگ بازی کنی، من هم نمی گذارم برای ده دقیقه با این اسباب بازی ها بازی کنی. بعدا شاید بتوانی بدون قاپیدن و کش رفتن بازی کنی.”

◀️ به شرایط پایبند باشید
هنگامی که موعد مقرر سرآمد، اسباب بازی را در دسترس او قرار دهید و اجازه دهید دوباره با آن بازی کند.

◀️ سعی کنید مدت زمانی که برای دور کردن سرگرمی از کودک تعیین می کنید مناسب و معقول باشد
در جایی که دو ساعت محروم کردن کودک از فعالیتی مثل دوچرخه سواری ممکن است بسیار کارساز باشد، قدغن کردن آن برای سه هفته بسیار زیاد و کاری بیهوده و بی مورد است. به طور کلی تاثیر ممنوعیت های بلند مدت بیشتر از تحریم های کوتاه مدت نیست.

◀️ از دعوا کردن بپرهیزید
از جروبحث یا دعوا کردن در مورد این موضوع با کودک خودداری کنید.

◀️ قاطع باشید
هنگامی که مشکلی بروز می کند، فورا و با قاطعیت عمل کنید. در صورتی که بلافاصله متوجه رفتار بد کودک نشده اید، به محض این که فرصتی به دست آوردید اقدام کنید.

✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند