کودک و نوجوان

کمک به یادگیری زبان در کودکان

 کمک به یادگیری زبان در کودکان

یکی از مهمترین تغییراتی که در دوران نوپایی صورت می گیرد، در زمینه یادگیری زبان است. این تحول از 12 ماهگی شروع می شود که کودک قادر به درک به زور متوسط حدودا 10 واژه است، و تا سه سالگی ادامه می یابد که این مقدار به 800 تا 900 لغت می رسد؛ هنگامی که کودک بیشتر جملات بزرگسالان را به خوبی درک می کند. در واقع این رشد زیاد و فوق العاده در استفاده از زبان، رابطه تنگاتنگی با رسد فکری و درک عمومی کودک نسبت به دنیای خود دارد. سرعت کودکان در یادگیری زبان و صحبت کردن و تعداد لغاتی که می دانند، تحت تاثیر تعامل و ارتباط آنان با والدین و سایر اعضای خانواده قرار دارد. کودکان در سرعت یادگیری زبان و صحبت کردن به طور چشمگیری با یکدیگر متفاوت هستند. بعضی از کودکان در 3 سالگی قارون جملات پیچیده ای بگویند، د حالی که بعضی دیگر حتی به سختی می توانند صحبت کنند. اگر متوجه شدید که یادگیری زبان در کودک شما در مقایسه با سایر کودکان همسنش خیلی به تاخیر افتاده است،حتما از متخصصان کمک بگیرند تا مشکل کودک کاملا بر طرف شود. کارشناسان گفتار درمانی و بغض راز روانشناسان کودک د تعیین مشکلات زبانی کودکان تخصص دارند و می توانند توصیه های خاصی برای رسیدگی به این مشکل ارائه دهند.در این جا به ذکر نظارتی در خصوص کمک به رشد زبانی در کودکان می پردازیم.

☸ در دسترس کودکان باشید

در دسترس بودن به معنای وقت گذراندن با کودک نیست. در دسترس بودن یعنی هنگامی که کودک سعی می کند با شما ارتباط کلامی ایجا کند. آماده شنیدن صحبت های او باشید.

✡ با کودک صحبت کنید

هنگامی که والدین به طور مداوم با کودک صحبت می کنند. علاقه کودک به صحبت کردنبیشتر می شود. منظور این نیست سرتاسر روز را با کودک یک ساله خود گپ بزتید، بلکه باید به چیزهایی که کودک نگاه می کند اشاره کنید اسم آن هارا به او بگویید. دقت کنیدکه به چه اشیایی علاقه نشان می دهد و نام هر یک را به او بگویید.

? هنگامی که کودک شروع به صحبت کردن می کند، به او پاسخ مثبت دهید

یاد بگیرید که هرگاه کودک تلاش می کند از زبان استفاده کند و حرف بزند، به او پاسخ مثبت دهید. یعنی به هر چه که می گوید گوش دهید، آن را تکرار کنید و اطلاعات بیشتری در مورد موضوع یا چیزی که نظرش را جلب کرده به او بدهید. این همان روشی است که تحت عنوان آموزش اتفاقی است. بهترین زمان برای آموختن زبان هنگامی است که کودک شیئی را به طرف شما می آورد (مثلا جغجغه) و برای نامیدن آن کلمه ای اشتباه بر زبان می آورد، در این هنگام علاقه و توجه او متوجه شیئی شده است و به شما نزدیک شده تا نحوه کار آن را به شما نسان دهد.پاسخ مناسب و خوب شما این است که در حال انجام دادن هر کاری که هستید! آن را کنار بگذارید،به کودک نگاه کنید و لب آن بزنید و به جای این که به او بگویید ” این جغجغه است.” با جمله ” چی توی دستت گرفته ای؟” او را دعوت کنید تا در مورد جغجغه بیشتر صحبت کند، اگر با این کار توانستید حرف بیشتری از کودک بکشید، کافی است به او بگویید “این جغجغه است، می توانی بگویی جغجغه؟ ” اگر کودک توانست لغت را به زبان بیاورد، او را تشویق و تحسین کنید. در غیر این صورت اصلا نگران نشوید. در آینده فرصت های دیگری برای آموختن وجود خواهد داشت. کودکان نوپا می توانند از این ارتباطات برای یادگیری زبان استفاده بسیار کنند، به ویژه از ارتباطاتی که کوتاه و مختصر هستند و اغلب اتفاق می افتند.

✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند