کودک و نوجوان

کمک به یادگیری زبان در کودکان

 کمک به یادگیری زبان در کودکان


الگوی زبانی مناسبی به کودک ارائه دهید

سعی کنید از کودکانه صحبت کردن بپرهیزید. با گفتن جملات کامل، و درست تلفظ کردن الگوی زبانی خوب و مناسبی به کودک بدهید.اگر افراد افراد بزرگسال از جملاتی استفاده کنند که تا حدودی دشوار هستند و کودکان به سختی می توانند آن ها ادا کنند، کودکان می توانند سریع تر نحوه درست صحبت کردن از لحاظ دستوری را یاد بگیرند. همچنان که کودکان بزرگ تر می شوند، اغلب بعضی از لغاتی را که نمی دانند می پرسند و از این طریق بر میزان گنجینه لغات خود می افزایند.  البته هرگز نباید از جملات بسیا  پیچیده که لغات ناشناخته زیادی برای کودک دارد استفاده کنید.

✡ برای کودک توضیح دهید به چه کاری مشغول هستید

کودکان اغلب از نگاه کردن به والدین خود هنگام انجام دادن کارهای مختلف، مثلا تمیز کردن اتومبیل و جارو کردن، لذت می برند. حتی اگر نتوانند به نحوی در کار آن ها شرکت نمایند و یا در حین کار با آنان صحبت کنند، لذت شان بیشتر می شود.با صرف وقت و توصیف کارهای خود می توانید کودک را به صحبت کردن ترغیب کنید. توصیف اتفاقات عادی و روزمره، مانند کندن علف های هرز باغچه، آشپزی، خیاطی، مراقبت از یک نوزاد و یا ساختن چیزی، اغلب حس کنجکاوی کودک را تحریک می کند و کودک تشویق می شود سوالات بیشتری بکند.

? احساسات، نظرات و لذت های خود را با کودک تقسیم کنید

جنبه دیگری از توصیف کارها، شریک کردن در احساسات و تجربه های خودتان است. برای کودک تعریف کنید که در روز چه اتفاقاتی برای شما رخ داده، چه چیزهایی شما را سرگرم کرده است یا در مسیر خانه تا محل کارتان چه چیزهایی دیده اید و با چه کسانی صحبت کرده اید. اطلاع رسانی در مورد خود مهارتی است که بعضی از والدین از آن برخوردار نیستند. افرادی که می توانند چنین کاری بکنند اغلب این مهارت را از والدین خود الگو  گرفته اند. در ضمن با صحبت کردن در مورد خودتان می توانید علاقه کودک نسبت به دنیای لغات را برانگیزانید.

☯ برای کودک منبع اطلاعاتی باشید


بدیهی است که والدین بیش از کودکان دنیای پیرامون خود را می شناسند. آن ها می توانند و باید مراکز اطلاعاتی کودکان خود باشند. با پاسخ دادن به کودک، آن هم به زبان قابل فهم، می توانید او را به سوال کردن تشویق کنید. این کار صبر و حوصله فراوان می خواهد و در ضمن باید راغب باشید که هرگاه و هر بار کودک خواست، دست از کار خود بکشید و به او پاسخ بدهید. والدینی که به کودک سه ساله خود می گویند “این قدر سوالهای احمقانه نکن”، اهمیت این مهارت را در رشد کودک درک نکرده اند. در ضمن کودکانی که از والدین خو  سوال نمی کنند، رابطه بسیار ضعیفی با والدین خود دارند.


️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس

#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند