فردی

همجنس گرا ، نامه فروید به مادر یک همجنس گرا ، و دگرجنس گرایی بهنجار

همجنس گرا ، نامه فروید به مادر یک همجنس گرا
خانم عزیز،
همجنس گرا ، از نامه شما چنین دریافتم که پسر شما یک همجنس گراست. من شدیدا متأثر شدم از اینکه شما خود این واژه را در اطلاعاتی که از وی دادید به کار نمی برید. آیا می توانم بدانم چرا از این کار اجتناب می کنید؟یقیناً همجنس گرایی یک امتیاز برای کسی نیست، اما نه مایه شرم است، نه رذیلت است و نه فرومایگی، همجنس گرایی را نمی توان تحت عنوان بیماری طبقه بندی کرد، ما [روانشناسان] آن را به صورت یک تنوع در کارکرد جنسی می دانیم که به جهت یک توقیف خاص در فرآیند رشد جنسی روی می دهد.بسیاری از افراد بسیار محترم دوران باستان و مدرن که تعدادی از بزرگترین مشاهیر در میانشان هستند (مانند افلاطون، میکل آنجلو، لئوناردو داوینچی، و غیره) همجنس گرا بوده اند. این بی عدالتی بزرگی است که همجنس گرایی را به عنوان یک جرم تحت تعقیب قرار دهیم و البته کاری بسیار وحشیانه است. اگر باور ندارید کتاب هاولوک الیس را بخوانید.
گمان کنم قصد شما از آنچه از من پرسیده اید این است که من همجنس گرایی را محو کنم و دگرجنس گرایی بهنجار را جایگزین آن سازم. پاسخ این خواسته به طور کلی این است که ما نمی توانیم چنین کاری را تضمین کنیم. در برخی از موارد ما موفق به افزایش نطفه های تکثیرشونده دگرجنس گرایی می شویم که در هر همجنس گرایی هم حضور دارد ، اما در بیشتر موارد این کار میسر نیست. مسئله کیفیت و سن فرد است. نتیجه معالجه نمی تواند معلوم باشد.
کاری که روانکاوی می تواند برای پسر شما انجام دهد چیز دیگری است. اگر او شادمان نیست، پریشان است، به جهت تعارضاتش گسیخته شده، و در زندگی اجتماعی ناسازگار است، روانکاوی ممکن است به او سازگاری، آرامش ذهنی، کارآمدی اجتماعی ببخشد، خواه همجنس گرا بماند یا اینکه تغییر کند. اگر نظرتان عوض شد و خواستید او را برای روانکاوی نزد من بیاورید ( که من چنین انتظاری ندارم) او باید به وین بیاید. من قصد ترک وین را ندارم. به هر حال منتظر پاسختان هستم.
با احترام و بهترین آروزها! فروید
اینکه فروید چه موضعی در مورد همجنس گرایی داشته است موضوعی محل نزاع در میان روانکاوان بوده است. اما یکی از مهمترین اسنادی که رویکرد او را به مسئله کاملا روشن می سازد نامه ای است که اوخطاب به مادر یک همجنس گرا نگاشته است. این نامه چندین دهه پیش از آنکه انجمن روانشناسان آمریکایی همجنس گرایی را از فهرست اختلالات روانی کنار بگذارند اعلام می کند که همجنس گرایی از نظر رواشناسان یک بیماری تلقی نمی شود و یک امر خنثی است که به خود فرد مربوط است. علاوه براین با تجربه ای که فروید از مسئله درمان و تغییر در گرایش جنسی دارد اعلام می کند که نمی توان به سادگی سخن از تغییر در گرایش جنسی را به میان آورد. #‏روانشناسی
منبع: Freud, Sigmund, “Letter to an American mother”, American Journal of Psychiatry, 107 (1951): p. 787.
تصویر نامه فروید

http://www.loc.gov/exhibits/freud/images/vc008481.jpg

بنیاد روانشناسی و فلسفه

تازه ترین اخبار و مطالب در حوزه روانشناسی

گردآوری کننده: محسن میرزاآقا