فردی

این نوع اختلالات خوردن را حتما درمان کنید

??این نوع اختلالات خوردن را حتما درمان کنید

 

?شاید افرادی را دیده باشید که بعد از خوردن سعی می‌کنند بالا بیاورند تا چاق نشوند. یا افرادی که شب‌ها بیشتر غذا می‌خورند و یا نسبت به اندام خود وسواس هستند. همه‌ی این‌ها یک جور اختلال هستند.

?این نوع اختلالات خوردن را حتما درمان کنید

در اینجا می‌خواهیم به ۵ مورد از این اختلالات خوردن اشاره کنیم. اگر علائمی از این اختلالات در خود می‌بینید سعی کنید به سراغ درمان آن بروید.

 

?ارتورکسیا

?همه‌ی ما دوست دارم که غذاهای سالم بخوریم. اما تفاوت بزرگی وجود دارد بین کنترل کردن رژیم غذایی و اینکه رژیم غذایی‌تان شما و زندگی‌تان را کنترل کند.

 

?بی‌اشتهایی و پرخوری مربوط به کمیت و حجم غذای مصرفی است، اما ارتورکسیا یا اختلال وسواسی غذای سالم بیشتر بر روی کیفیت غذا تمرکز دارد. در بررسی که در مجله ورزش و تمرین انسان چاپ شد، اتروکسیا رو نوعی اختلال غذایی تعریف کردند که فرد از غذاهایی که رنگ و مزه‌ی مصنوعی دارند، مواد شیمایی و آفت کش در آن‌ها استفاده شده است،غذاهای غیر سالم با روغن‌های غیر سالم، غذاهایی که نمک و قند زیادی دارند، مصرف نمی‌‌کنند.

 

✅افرادی که از این اختلال رنج می‌برند برای خود قوانین سفت و سخت درست می‌کنند و بیشتر هم منزوی و دور از اجتماع می‌شوند.

 

?بی‌اشتهایی عصبی ورزشی

?این اختلال بیشتر در ورزشکاران وجود دارد، اما با توجه به همه‌گیر شدن این که لاغر بودن، بهتر است، این اختلال بیشتر از پیش همه‌گیر شده است. کسانی که بی‌اشتهایی عصبی دارند بیشتر وعده‌های غذایی خود را محدود می‌کنند و یا بعد از مصرف غذا سعی در پاکسازی معده دارند.

 

?اما کسانی که از بی‌اشتهایی عصبی ورزشی رنج می‌برند بیش از حد ورزش می‌کنند و به کالری‌ که می‌سوزانند، توجه زیادی دارند. در مطلبی که در مورد اختلالات خوردن اروپایی که چاپ شد، عنوان شد که آن‌هایی که از اختلال ورزش بیش از حد رنج می‌برند از وزن و اندام خود ناراضی هستند. کسانی که از این اختلال رنج می‌برند اگر به مدت ۲۴ ساعت ورزش نکنند، احساس گناه می‌کنند و عصبی و افسرده می‌شوند.

 

?دیابولیمیا

?بر اساس تحقیقی که در مجله‌ی علم و فناوری دیابت منتشر شد، زنانی که دیابت نوع ۱ دارند، ۲.۴ بار بیشتر از افرادی که این وضعیت را ندارند دچار اختلال خوردن می‌شوند. این افراد به جای پاکسازی معده و محدود کردن وعده‌های غذایی، انسولین خود را محدود می‌کنند؛ آن‌ها مقدار مصرفی انسولین را کم می‌کنند و یا انسولین نمی‌زنند.

 

?با این کار کالری‌ها و قند‌ها مستقیما وارد ادرار می‌شود و به سرعت وزن کم می‌کنند. اما قرار گرفتن در این شرایط می‌تواند خطر عفونت و کتواسیدوز دیابتی را که منجربه کما می‌شود را افزایش دهد. مدیریت شرایط دیابت و وجود این اختلال، درمان آن را مشکل‌تر می‌کند.

 

?پیکا

?پیکا یا هرزه‌خواری به خوردن غذاهای بی‌مصرف مثل خاک و گچ و کاغذ گفته می‌شود که اختلال رایجی هم محسوب می‌شود. این اختلال بیشتر در کودکان وجود دارد؛ بین۱۰ تا ۳۲ درصد از کودکان بین ۱تا۶ سال از پیکا رنج می‌برند. اما این شرایط ممکن است در خانم‌های باردار، مخصوصا کسانی که از کمبود آهن رنج می‌برند، به وجود آید. این افراد بیشتر از همه در خطر مسمویت سرب و یا انسداد روده هستند.

 

?سندروم خوردن شبانه

?سندروم خوردن شبانه به خوردن بیش از حد معمول غذا در شب گفته می‌شود. بر اساس تحقیق چاپ شده در مجله انجمن پزشکی امریکا، افرادی که از این سندروم رنج می‌برند تنها یک سوم از کالری روزانه خود را تا ۶ بعد از ظهر مصرف می‌کنند در حالی که گروه دیگر سه چهارم کالری روزانه خود را تا این زمان مصرف کرده‌اند.

 

?این افراد از ۸ بعد از ظهر تا ۶ صبح ۵۶٪ از کالری روزانه‌شان را مصرف می‌کنند و گروه کنترل تنها ۱۵٪ از کالری روزانه‌شان را تا این زمان مصرف می‌کنند. این نوع سندروم می‌تواند به افسردگی هم مربوط مي باشد.

#اختلالات_خوردن