زوج و ارتباط

نظریه سیستم های خانواده بوئن

 

نظریه سیستم های خانواده بوئن در اصل توسط موری بوین در دهه ی 1970 مطرح شد . این دیدگاه به خاطر مرتبط ساختن ویژگی های شخصی با نقش اجتماعی مردان و بی اهمیت جلوه دادن ویژگی های مرتبط با نقش اجتماعی زنان , مورد انتقاد قرار گرفته است .
رد نظریه بوین توسط درمانگران فمینستی حاکی از فرصتی است که از دست داده شده است . نظریه فمینستی به وضوح چگونگی نهفته شدن نابراری قدرت در نقش های جنسی را بیان می کند .و دستورالعملی را برای تغییر اثر بخشی خانواده ارائه می دهد . بویژه مفهوم تمایز یافتگی بوین به معنی یافتن تعادل میان نیاز شخص به منحصر به فرد بودن و در عین حال در همان زمان به طور عاطفی در ارتباط با افراد مهم در زندگی اش قرار دارد , روش خوبی برای کمک به تغییر زنان می باشد .
موری بوین
موری بوئن ، یكی از طراحان خانواده درمانی بود .بخش عمده ه ای از نظریه و كاربست او از كار با افراد اسكیزوفرنیك در خانواده ها بوجود آمد .او معتقد بود زمانی می توان خانواده ها را بهتر شناخت كه از دیدگاه سه نسلی بررسی شوند زیرا الگوهای روابط میان فردی ، اعضای خانواده را در طول چند نسل مرتبط می كنند.بوئن معتقد است بسیاری از مشكلات خانوادگی به این خاطر روی می دهدكه اعضای خانواده خود را از لحاظ روان شناختی از خانواده پدری مجزا نساخته اند. این امر در واقع نقطه مشترك خانواده هایی است كه یك یا هر دو والد هنوز پایبند خانواده شان هستند و در تعیین روابطشان با همسر خود لازم است آن را مد نظر قرار دهند .به عبارت دیگر این والدین هنوز بخشی از« توده خود» یا «نظام هیجانی» خانواده پدریشان هستند.
درمان از نظر بوئن اساساً ترغیب خانواده خصوصاً والدین به كشف و انطباق روابطشان با والدین و همه افراد خانواده گسترده است. ازجمله مفاهیم كلیدی او مفاهیم تمایز بین خود مثلث بندی هستند .