کودک و نوجوان

نافرمانی

نافرمانی

در دوران کودکی هنگامی که کودک شروع به راه رفتن می کند، اولین مشکلی که والدین با آن مواجه می شوند نافرمانی اوست، همچنان که کودکان نوپا در راه رفتن مهارت بیشتری پیدا می کنند و مستقل تر می شوند، به چیزهایی دست می زنند که نباید بزنند. کودکان از 14 تا 24 ماهگی در مقابل خواسته های والدین خود شروع با مخالفت می کنند. آن ها جرات بیشتری پیدا می کنند. از میزان و صندلی های شکستنی بالا می روند، وسط خیابان می پرند، سعی می کنند اشیایی را درون سوراخ پریز فرو کنند، مو می کشند، سایر بچه ها یا والدین خود را می زنند، و یا با ریختن نوشابه فرش را کثیف می کنند. کودکان نوپا باید معنی واژه “نه” را یاد بگیرند. بعضی از کودکان عمدا رفتار ناشایست و کارهای غیر مجاز انجام می دهند تا والدین را وادار کنند واکنشی از خود نشان دهند. هنگامی که پدر یا مادری به کودک “نه” می گوید، انگار به او جرات بیشتری می دهد و کودک دقیقا همان رفتار را شاید حتی گاهی با لبخند یا پوزخندی تکرار می کند. همه می دانند که کودکان نوپا در آزمایش کردن والدین خود سرشناس هستند.

مادر نیل، که پسر دو ساله ای است، به او گفته بود که نباید به دکمه های تلویزیون دست بزند، ولی او درست نزدیک تلویزیون می استاد و در حالی که جسورانه به مادرش نگاه می کرد، وانمود می کرد که می خواهد دوباره با دکمه های تلویزیون ور برود. هر بار که او این کار را تکرار می کرد، مادرش در حالی که می گفت “نییییل؟” بلند می شد تا او را بگیرد. گاهی اوقات آن قدر سرگرم مسخره بازی نیل می شد که لبخند زنان می گفت :”تو پسر شیطانی هستی.” نیل با دیدن واکنش های متفاوت مادرش در واقع پیام های ضد و نقیضی دریافت می کرد، و مدت زیادی طول کشید تا بالاخره علاقه او نسبت به دکمه های تلویزیون از بین رفت. د واقع اگر مادر نیل در مقابل رفتار او با قاطعیت بیشتر واکنش نشان می داد، او خیلی سریع تر یاد می گرفت که نباید با دکمه های تلویزیون کاری داشته باشد،

از همان دوران نوپایی، با نافرمانی کودک با قاطعیت رفتار کنید و نگذارید کودک آزادانه به رفتار خود ادامه دهد. کودکان در این ین به راهنمایی و مدیریت قاطع و صریح افراد بزرگسال نیاز دارند. والدینی که به کودکان نوپای خود یاد داده اند که به راهنمایی های آنان پاسخ مناسب دهند، در امر تربیت کودکان خود در سنین پیش دبستانی با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد.

✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند