فردی

مواردی که رویاهایتان را تغییر می دهند



مجموعه: مشاوره خانواده

1 . رایحه ها و بو ها:

آیا بوهای شیرین موجب دیدن رویاهای شیرین در خواب می شوند؟ یک مطالعه نشان داد که بو کردن گل در نقطه ای خاص در چرخه خواب منجر به رویاهای مثبت می شود، و بوی سولفور باعث دیدن خواب های منفی می شود. با این حال، پژوهشگران می گویند که نمی توانید این نتایج را در اتاق خوابتان داشته باشید؛ تا وقتی که شروع به خواب دیدن کنید، بوی شکوفه یاسی که قبل از خواب استشمام کردید، بر خوابتان تأثیر ندارد. بلکه مثلاً بوی ناگهانی که از آشپزخانه می آید می تواند به خوابتان نفوذ کند! رویاها از خواب محافظت می کنند، به همین دلیل است که بجای آنکه از بو بیدار شوید، بوها رویای شما را تحریک می کنند.

2. صداها

وقتی رویای گیر کردن در ساختمان آتش گرفته را می بینید، از خواب بیدار می شوید – و متوجه می شوید که صدای آژیر آتش سوزی که در رویا شنیده بودید، صدای زنگ هشدار ساعتتان بوده است. موضوع چیست؟ دانشمندان می گویند یک پنجره کوچک برای ورود صداها به مغز در هنگام خواب وجود دارد. این صداها باید آنقدر کم باشند که شما را از خواب بیدار نکنند و آنقدر بلند باشند که شما آنها را درک کنید. بنابراین وقتیکه شما صدای ضبط شده آرام امواج اقیانوس را در طول شب می شنوید، احتمالاً روز بعد به یاد رویای تعطیلات در ساحل می افتید که شب قبل دیده بودید یا وقتی بیدار می شوید احساس آرامش می کنید.

3. غذای تند

هر چیزی که موجب عدم هضم یا دیرهضمی می شود – مانند پنیر، غذاهای تند یا غذای سنگین – باعث می شود که رویای شما بیشتر تحریک شود و شانس اینکه آن کابوس را به یاد آورید بیشتر شود. برای آنکه رویایی را به یاد آورید باید در عرض 5 دقیقه بعد از دیدن آن رویا بیدار شوید. برای داشتن خوابی راحت، حداقل دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب شام بخورید و میان وعده های شبانه را به دقت انتخاب کنید. از آنجائیکه که کافئین هم همین اثر مخرب را دارد، بهتر است که از ساعت 2 بعداز ظهر به بعد قهوه ننوشید.

4. خوابیدن روی شکم

آیا دائماً رویاهای مهیج می بینید؟ خوابیدن روی شکم می تواند دلیل آن باشد. یک یافته جدید نشان می دهد که خوابیدن روی شکم می تواند موجب دیدن خواب هایی با موضوعات بدی شود مثلاً خواب دست بسته بودن. پژوهشگران این فرضیه را مطرح کرده اند که دلیل آن می تواند الگوهای تنفسی در این حالت خوابیدن باشد.

5. ویتامین ب6

با آنکه پژوهشی درباره اثر ویتامین ب6 بر رویاهای زنده انجام نشده است، اینترنت پر از گزارش های تجربی افراد در مورد صحت این موضوع است. ویتامین ب6 عاملی کمکی است که بدن انسان برای تبدیل بعضی از آمینو اسیدها به انتقال دهنده های عصبی از آنها استفاده می کند و بر رویای ما تأثیر می گذارد. برای متوقف کردن رویاهای زنده، از مصرف این مکمل ها اجتناب کنید. ولی اگر می خواهید این رویاها بیشتر شوند، روزانه مقدار توصیه شده از این ویتامین را مصرف کنید. مصرف بیش از حد آن با گذشت زمان می تواند منجر به آسیب عصبی یا کرختی شود.

6. داروهای ضد افسردگی

بله، این قرص ها که قرار است شما را آرام کنند موجب افزایش کابوس هایتان می شوند. این داروها موجب حرکت سریع چشم در خواب می شوند یعنی زمانی که ما در حال دیدن رویا هستیم. در واقع کابوس دیدن جزو عوارض جانبی این داروها محسوب می شود. بنابراین اگر این نوع داروها را مصرف می کنید و کابوس می بینید، با پزشکتان مشورت کنید و داروی دیگری را امتحان کنید. انواع مختلف این داروها بر مغز انسان های مختلف، تأثیر متفاوتی دارند.

7. ترک سیگار

ثابت شده است که رویاهای زنده نشانه ای از ترک بعضی عادات می باشند، 63 درصد از مصرف کنندگان سیگار، یک سال بعد از ترک سیگار، هم خواب سیگار کشیدن می بینند. ممکن است در لحظه به فکر مسئله اصلی خود باشید، ولی ترک نیکوتین موجب افزایش فعالیت مغز می شود به نحوی که باعث می شود رویاهای بیشتری ببینید.

8. تلویزیون سیاه و سفید

احتمالاً این مطلب صحیح است. اگر در جایی بزرگ شده باشید که دیدن تلویزیون سیاه و سفید مرسوم بوده باشد، به احتمال زیاد رویاهایتان را بیشتر به طور سیاه و سفید به یاد می آورید نه رنگی. اگر بین حدوداً 3 تا 10 سالگی تلویزیون سیاه و سفید می دیدید (یعنی زمانی که بیشتر افراد رویاهایشان را به یاد می آورند) کار زیادی برای تغییر رویایتان نمی توانید انجام دهید.

9. گرسنه به رختخواب رفتن

آیا سعی می کنید که به رژیم غذایی خود وفادار بمانید – و رویاهایی می بینید که این موضوع را ثابت می کنند. سطح پایین قند خون می تواند شما را از خواب بیدار کند و بدین معناست که شما رویاهای بیشتری را به یاد می آورید و آن رویاها درباره ساندویچ ها و پیتزاهای خوشمزه خواهند بود. در واقع افراد لاغر و کم غذا همیشه رویاهایشان درباره غذا و خوراکی است. خوشبختانه خوردن یک بستنی موزی یا شیر کم چرب در شب، فقط شکم پر کن، سالم و مناسب رژیم نیست، بلکه تریپتوفان (آمینو اسیدی موجود در گوشت بوقلمون که باعث می شود بعد از خوردن آن احساس خواب آلودگی کنید) هم دارد که باعث می شود خواب سالم تری داشته باشید.

10. تماشای فیلم های ترسناک قبل از خواب

از وقتی بچه بودید این جمله را می شنیدید: فیلم های ترسناک نبینید تا به خوابتان نیایند! ولی آیا این تاکتیک ترساندن مادرانه، واقعیت دارد؟ پزشکان می گویند آنچه درست قبل از خواب می بینید در رویایی که می بینید اهمیت دارد. موزیکی که گوش می دهید، کتابی که می خوانید، برنامه ای که در تلویزیون می بینید یا مکالمه ای که با همسرتان دارید – همه اینها می توانند تأثیرگذار باشند. اگر معمولاً کابوس می بینید و آن روز فیلم ترسناک دیده اید قبل از خواب، زمانی را برای فکر کردن به موضوعات شاد بگذارید – مانند فکر کردن به خاطرات تعطیلات یا لحظه های شاد با فرزندانتان.

11. بارداری و دوره بعد از بارداری

فرزندتان گم شده است و همه جا به دنبال او می گردید و از همسرتان می خواهید کمکتان کند. آیا این کابوسی است که معمولاً خانم ها به هنگام بارداری یا پس از آن دارند؟ طبق پژوهش ها، بله درست است. مطالعات نشان داده اند که دیدن رویاهای زنده در مدت بارداری و نوزادی فرزندتان رایج است که بیشتر به دلیل آمیزه ای از احساسات، کمبود خواب و نوسان سطح هورمون ها است. مثل همه چیزهای دیگری که برای بدنمان در طی بارداری و زایمان اتفاق می افتد، کار زیادی برای کنترل آنها نمی توانید انجام دهید. ولی این رویاها نشانه ای هستند که مغز شما به شما در سازگاری با این تغییر بزرگ در زندگی کمک می کند.

منبع:برترین ها