زوج و ارتباط

مقدمه ای بر س ک س شناسی

مقدمه ای بر س ک س شناسی

قسمت اول

چرا افراد به س ک س شناسی علاقه مند هستند؟
تهمت ها دردآورند «شما دیوانه س ک س هستید» و یا «همه فکر و ذکرتان شده س ک س». زمانی برتراند راسل نوشت: نویسنده ای که به موضوع س ک س می پردازد همیشه در معرض اتهام قرار دارد؛ آنهم توسط کسانی که همراه با وسواسی مفرط بر این باورند که چنین موضوعی نباید مطرح شود.
آنانی که زنان را بخاطر دامن های کوتاه و رژ لب محکوم میکنند، و آنهایی که در کنار سواحل جاسوسی می کنند تا پوشندگان لباسهای غیر متعارف را بیابند، هیچکدام از این گروهها قربانی وسواس جن سی انگاشته نمی شوند. با این همه، در واقع، این افراد به احتمال قوی خیلی بیشتر از آن نویسندگانی که خواهان آزادی جن سی بیشتری می شوند، دچار وسواس جن سی اند. اخلاق جن سی دو آتشه عموما واکنشی در برابر احساسات بالهوسانه است و کسانی که اخلاقیات جن سی دو آتشه از خود بروز می دهند، خود معمولا مملو از افکار قبیح و هرزه می باشند.
افراد ممکن است به چند دلیل به سکس شناسی علاقمند شوند:
۱- عده قلیلی از افراد در سکس شناسی خبره هستند و به مطالعه س ک س شناسی می پردازند تا دانش خود را بروز کرده و یا بر آن بیفزایند. این عده همچنین می خواهند خدمات هدفمند و شرافتمندانه ای به دانش عمومی در حوزۀ س ک سیت و جنسیت انسان و س ک س شناسی در کل ارائه دهند.
۲- این امر غیر عادی نیست که گاهی افرادی که دارای مشکلی خاص هستند ، به آن موضوع علاقمند می شوند. این مسئله در مورد دیگر رشته های مختلف علمی نیز صدق می کند. این دسته از افراد در کل به مطالعات خود اهمیت داده و با جدیت به آن می پردازند و اکثر اوقات هم خدمات شایانی ارائه می دهند. بعضی از دانشجویان هم به شکلی در رابطه با س ک س یت خود چندان مطمئن نیستند و در نتیجه به نوعی نگرانند. این دلیل خوبی برای مطالعۀ س ک س شناسی است.
۳- امکان و دلیل دیگر اینکه آن دسته از افرادی که با س ک سیّت و جنسیت خود هیچ مشکلی ندارند و با هویت جن سی خود راحتاند و با آن کنار آمده اند، نگران سلامت و بهداشت جن سی یک دوست، عضوی از خانواده و یا جامعه خود می شوند. این افراد به بهداشت، سلامت جن سی، شادی و سعادت انسان ها بها می دهند و می کوشند رنجها، دردها و محرومیت ها را التیام بخشند.
۴- عده ای سکس شناسی را بعنوان یک حرفۀ شغلی انتخاب می کنند. شکی در این نیست که با توجه به شیوع اچ آی وی و ایدز، و «از گنجه بدر آمدن انگاره های متفاوت جنسی»، همراه با اعتراف عمومی مبنی بر نقش مرکزی سکسیّت و جنسیت در زندگی انسان، در آینده نیاز به سکس شناسان، سکس تراپیست ها و مشاوران جنسی هر چه بیشتر خواهد شد.