کودک و نوجوان

مشکلات خاص دوران کودکی ( ادامه مبحث ترس از غریبه ها)

مشکلات خاص دوران کودکی

ادامه مبحث ترس از غریبه ها

پیشامدهای مختلفی ممکن است باعث بروز واکنش ترس در کودک شود، مانند نگاه کردن، صحبت کردن، بغل کردن یا ارتباط برقرار کردن فرد ناشناس با کودک، وجود سروصداهای بلند و عجیب در محیط اطراف کودک آن هم هنگامی که والدبن در کنار و پیش روی او نباشند ترس از این که مبادا والدین او را با پرستاری ناشناس در خانه تنها بگذارند و بروند.
نحوه واکنش نشان دادن کودک به موقعیت تازه و ناشناخته بستگی به کیفیت ارتباط کودک مادر و نیز میزان دلبستگی و پیوندهای عاطفی بین آن دو دارد. کودکانی که هنگام جدایی کمترین ناراحتی را نشان می دهند ولی با وجود این می خواهند دوباره به آغوش مادر برگردند، کودکانی هستند که تجربه های خوشایند و رضایت بخش دو طرفه ای با مادران خود داشته اند. آن ها احساس اطمینان و امنیت می کنند و به اتفاق افتادن وقایع قشنگ و خوب در زندگی خود عادت کرده اند. مادران آنان نسبت به نیازهایشان حساس هستند و به درستی نشانه های نگرانی و ناراحتی را در صورت فرزندان خود تشخیص می دهند. تغذیه آنان موافق با احتیاجات آن هاست. بین کودک و مادر ارتباط چشمی طولانی و زیادی وجود دارد، به سرعت به گریه آن ها ترتیب اثر داده می شود و به نظر می رسد این کودکان در آغوش کشیدن پر از عشق و مهر را تجربه کرده اند.
ترس از غریبه ها به تدریج در طی دومین سال زندگی کودک از بین می رود و بسیاری از کودکان به توجه و پیوستن به دوستان و وابستگان علاقه پیدا می کنند. والدین نقش مهمی در کمک به نوزادان خود دارند تا آنان بتوانند تجربه های تازه را بپذیرند و خود را با آن ها وفق دهند. در زیر به ذکر چند رهنمود برای از بین بردن اضطراب و ترس از غریبه ها می پردازیم.

 

ساعات پر محتوا و مفیدی را با نوزاد خود بگذرانید

اگر کودک تجربه های محبت آمیز، گرم و خوشایند فراوانی را در ساعاتی از روز با والدین خود داشته باشد، در آینده می تواند از عهده مسائل دشوار و ناشناخته برآید. له او نگاه کنید، با او صحبت کنید، عاشقانه او را در آغوش بگیرید و هنگامی که سعی می کند با شما ارتباط برقرار کند، به خصوص وقتی که صداهایی از خود در می آورد، پذیرای او باشید و به او پاسخ دهید. همیشه آماده باشید تا به پیام های کودک خود پاسخ دهید، حتی اگر مشغول انجام دادن کاری هستید.

 

به کودک فرصت دهید تا با محیط جدید آشنا شود

هنگامی که کودک فرد ناشناسی را می بیند، تا وقتی که از رفتار او استنباط نکرده اید که آماده جست و جو کردن، سرک کشیدن و حرکت کردن در اتاق است و یا این که می خواهد فرد دیگری او را بغل کند، در کنار او بمانید. چند شب مورد علاقه او را که با آن ها آشنایی دارد، با خود به محیط جدید بیاورید، مثلا اسباب بازی، عروسک، پتو مورد علاقه اش یا جعبه موسیقی، تا به او کمک کنید احساس امنیت کند.

 

آماده باشید تا هر وقت کودک به خاطر توجه بیش از حد دیگران احساس ناراحتی کرد، مداخله کنید

هرگاه کودک ناراحت و مضطرب می شود، به کمک او بشتابید. به عنوان مثال وقتی که کسی کودک را بغل می گیرد و یا با او صحبت می کند، اگر کودک شروع به گریه کردن می کند، او را در آغوش بگیرید تا آرام شود.

ادامه دارد….

✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس