کودک و نوجوان

مشکلات خاص دوران نوزادی

مشکلات خاص دوران نوزادی

در دوران نوزادی، مشکلات اصلی ای که والدین با آن ها روبه رو می شوند عادت کردن به نیازهای روزافزون و مسئولیت هایی است که در قبال مراقبت از موجودی وابسته دارند؛ موجودی که زندگی و بقای او به دقت و توانایی والدین در مراقبت بی شائبه و عاشقانه از او بستگی دارد. به هر حال در طول اولین سال زندگی کودک، سه مشکل خاص ممکن است عامل اصلی نگرانی والدین باشد که عبارتند از وارد شدن صدمات تصادفی به نوزاد، گریه کردن و کولی بازی درآوردن و واکنش هایی که از روی ترس از نوزاد سر می زند. در زیر در مورد تدابیر و روش هایی بحث می کنیم که برای رسیدگی به این مشکلات موثر است.

? محیط امن برای بازی کردن
از آن جایی که نوزادان و کودکان نوپا بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانند، اختصاص دادن محیطی امن به خصوص برای کودکان 8 تا 10 ماهه که تازه شروع به چهار دست و پا رفتن کرده اند، بسیار حائز اهمیت است. با این کار زمینه مساعد می شود تا نوزادانی که قادر به چهل دست و پا رفتن هستند بدون کمترین محدویت و مانعی به اکتشاف و جست و جو کردن بپردازند. در ضمن امن بودن محیط، والدین را از نگرانی برآب صدمه دیدن کودک آسوده می سازد. حوادثی که در خانه اتفاق می افتد منشا بسیاری از آسیب دیدگی ها و مرگ و میرها در کودکان است، بنابراین تشخیص برخی از خطرات در خانه و انجام دادن اقدامات لازم جهت امن ساختن محیط در حد امکان، اهمیت زیادی دارد.

? وارسی کردن آشپزخانه و اتاق برای پیشگیری از خطرات احتمالی
ابتدا در آشپزخانه و اتاق ها به دنبال عواملی بگردید که ممکن است حوادثی به وجود آورند. کودکان در بیشتر ساعات بیداری در این مکان ها هستند. اشیای شکستنی، وما شوینده و ظروف تیز را در قفسه های بالاتر یا در قفسه هایی که قفل می شوند قرار دهید. هر وسیله دیگری که ممکن است باعث صدمه دیدن کودک شود، مانند اشیای تیز، مواد پاک کننده، سفید کننده ها، مواد شیمیایی، داروها و اشیای شیشه ای باید دور از دسترس او باشد، بسیار دقت کنید که اشیای خطرناک را از سطوح پایین به ویژه سطوحی که کمتر از یک متر ارتفاع دارند، بردارید.
پریز و سیم های برق از مشکلات و خطرات اصلی برآر کودکان نوپا هستند. هنگامی که از پروژهای برق استفاده نمی کنید، حتما آن ها را با درپوش های پلاستیکی بپوشانید، این درپوش های پلاستیکی کاملا در سوراخ های پریز قرار میگیرند و از همه فروشگاه های لوازم برقی و ابزار آلات قابل تهیه هستند. مطمئن شوید که همه سیم های عایقدبندی شده اند و احتیاجی به تعمیر ندارند. هنگامکاستفاده از وسائل برقی، به خصوث کتری برقی، سیم آن را کاملا دور از دسترس کودک قرار دهید، در غیر این صورت اگر کودک تصادفا سیم را بکشد، دستگاه روی سرش می افتد. دسته قوری را به سمت اجاق بچرخانید. از شعله های جلویی اجاق فقط برای پختن غذا با شعله کم و جوشاندن ملایم و از قسمت های عقبی برای پخت و پز با شعله زیاد استفاده کنید. کودکان را تا هنگامی که نمی توانند به خوبی تعادل خود را حفظ کنند و برای ایستادن احتیاج به گرفتن اش با دارند، از اسباب بازی و اثاث شکستنی، لق و سست دور نگه دارید. پیچ ها و تکمه های رادیو و تلویزیون باید محکم باشند تا کودک نتواند آن ها را از دستگاه جدا کند و قورت دهد، نوزادان کنجکاو ممکن است اشیایی را که کوچک تر از 3 یا 4 سانتی متر هستند، به طور تصادفی ببلعند. اطمینان حاصل کنید که گیاهان گلدانی درون خانه سمی نیستند.

✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند