زوج و ارتباط

عشق ویرانگر قسمت هفتم

عشق ویرانگر
قسمت هفتم

عشاق عجیب و غریب و غیر عادی

محبوب شکاک “شخصیت پارانوئید”

علایم شخصیت پارانوئید

او گمان می کند شما به او صدمه می زنید ،از او سو استفاده می کنید یا اورا فریب می دهید.
بنظر می رسد بطور دائم به این فکر می کند که آیا شما به او وفادار هستید؟
او حرف های شما را حتی اگر در تحسین و تمجیدش باشد نیز به گونه ای منفی ،تهدید کننده تعبیر وتفسیر می کند.
هنگامی که او احساس می کند از سوی فردی مورد تحقیر ،توهین یا بی اعتنایی واقع شده است(که غالبا چنین احساسی دارد)، به احتمال زیاد کینه فرد را برای همیشه به دل می گیرد.
او به آسانی احساس می کند که مورد حمله واقع شده است و به سرعت با خشم و پرخاشگری به مقابله بر می خیزد.
به نظر می رسد او همواره نسبت به وفاداری شما مشکوک است،همواره احتمال می دهد که شما به او خیانت می کنید و در این رابطه از شما باز جوئی می کند.

اگر بافردی در ارتباط هستید که اینگونه است ،وی در اصطلاح روانشناسی پارانوئید دارد،این افراد خطرناک هستند و می توانند به افراد پیرامون خود از نظر فیزیکی یا روانی آسیب وارد کنند.

چگونه میتوان فرد پارانوئید را شناسائی و از رابطه با او اجتناب کرد؟ اگر شما عاشق فردی پارانوئید هستید، چه کاری از دستتان بر می آید؟

چرا من جذب فرد پارانوئید میشوم؟

وقتی به ارتباط خودم با چنین افرادی فکر می کنم می بینم که همه آنها:

به من به عنوان فردی بد بین و فریبکار مشکوک بودند.
گمان می کردند که من وفادار نیستم.
در هر چه من انجام می دادم یا بیان می داشتم ،آثاری از تهدید یا توهین می یافتند.
بنظر می رسید همواره کینه فردی را که آنها را تحقیر کرده است،در دل می پرورانند.
بدون هیچ دلیل آشکاری با خشم و ناراحتی و کناره جوئی از خود واکنش نشان می دهند.

جدای از ظاهر فیزیکی این افراد خیلی از اوقات ما جذب افرادی می شویم که شخصیتی اسرار آمیز و تودار دارند، کنجکاوی ما در رویارویی با آنها فعال می شود و گاهی اوقات وقتی ما متوجه می شویم که فرد محبوبمان فردی زخم خورده است به منظور کمک به او بیشتر جذب وی می شویم و در کنار او می مانیم .

اگر جزء افرادی هستید که مدام جذب افرادی می شوید که پارانوئید دارند ،این سوال را از خود بپرسید: چرا من باید جذب چنین رابطه ای بشوم که در حیطه آن بایستی همواره دست به عصا راه بروم؟ چرا من نیاز دارم به مراقبت و حمایت از کسی بپردازم که اساسا غیر قابل پیش بینی ،فحاش و بد دهن است؟ آیا من در همان دوران کودکی آموخته ام که در زندگی نقش یک پرستار دلسوز را بازی کنم؟ آیا یکی از والدین من فردی فحاش ،بدبین ،منزوی ،الکلی و یا بی ثبات بوده است؟ اگر پاسخ به هر کدام از این پرسش ها مثبت بود ،به احتمال زیاد شما به این دلیل جذب این افراد شده اید که شخصیت و رفتار بیمار گونه او برایتان تا حدی آشناست ، به عبارتی شما در رابطه عاطفی خود تمایل دارید بطور مداوم شخص مقابل را از وفاداری خود مطمئن سازید .

اگر شما از نظر شخصیتی به ایجاد چنین روابط ناخوشایندی عادت دارید ، زمان آن فرارسیده که برای رها شدن از نیاز مزمن به پرستاری از افراد دارای اختلال شخصیت ،از یک فرد متخصص کمک بگیرید. گاهی این افراد در بین جنگ و دعوا ها مدت کوتاهی معقول برخورد می کنند و ممکن است شما امیدوار شوید ، گاهی ممکن است هنگامی که همه اطرافیان بر علیه شما و محبوبتان صف آرایی کرده اند ، احساس خوشایند قدرت در شما شکل بگیرد و همین امر موجب تداوم رابطه شما با محبوب پارانوئیدیتان گردد.

بنا به هر عادتی که به دام رابطه با فرد پارانوئیدی افتاده اید بدانید متاسفانه رابطه با فرد پارانوئیدی رو به بهبودی نخواهد رفت و انتظاری جز این ،خلاف عقل سالم است.

زندگی با فرد پارانوئیدی

اگر متوجه شدید در چنین رابطه ای قرار دارید به سرعت آنرا ترک کنید. با توجه به این موضوع که ما قبول داریم شدت اختلال شخصیت پارانوئید در همه افراد مبتلا یکسان نیست و گاهی تصمیم به باقی ماندن در چنین رابطه ای سخت می شود،اگر تصمیم به ماندن در این رابطه را دارید ، حتی برای مدتی کوتاه، به منظور آنکه دچار صدمه جسمی و روانی نشوید، به توصیه های زیر توجه کنید:

توقعات غیر واقعی نداشته باشید. اختلال شخصیت پارانوئید معضلی است که به اندازه طول عمر فرد سابقه دارد، چنین معضلی به سرعت بهبود نمی یابد. اگر قادر به پذیرش وی هستید و همزمان امید درمان او را دارید، بنظر می رسد شما در شرایط خوبی برای تحمل اتهامات و خصومت ورزی مداوم او قرار دارید.
با شکیبایی در جهت جلب اعتماد محبوبتان عمل کنید. بتدریج بدون هیچ فشار یا اجباری وارد رابطه با او شوید و اجازه دهید اندک اندک به شما اعتماد کند .
اگر چه سخت است اما به او خشم نگیرید. زندگی بافردی شکاک بسیار سخت است طبیعی است که در مقابل اتهامات وی ناراحت می شوید مشکل اینجاست که وی دقیقا منتظر همین رفتار از سوی ماست . خشم تلافی جویانه شما سبب می شود که وی به این نتیجه برسد که مثل همه افراد دیگر ، به شما نیز نمی توان اعتماد کرد. فکر اینکه وی مانند کودکی زخمی و هراسان است ،می تواند شمارا در کنترل خشمتان یاری دهد. عشق ویرانگر

خودداری از حرف زدن. در این روش شما بدون آنکه کلمه ای بر زبان آورید و بدون هرگونه واکنشی جز پذیرش غیر مشروط و همدلی ، بطور فعال به وی گوش دهید. مشاجره با او در مورد جزئیات می تواند به واکنش های منفی بیشتری بینجامد از سوی دیگر گوش دادن بدون قضاوت و تصدیق تمایل او به اعتماد ، می تواند تا حد زیادی به بهبود شرایط کمک کند. شما باید از هر گونه تایید افکار پارانوئید وی خودداری کنید و در مقابل بطور جدی با رفتار های خصومت آمیز تحقیر گرانه و تهدید کننده او مقابله کنید.
در صورت وجود خطر آسیبرسی به شما و یا فرزندان تان به شدت با محبوب پارانوئیدی خود برخورد کنید. رفتاری همدلانه با وی در صورتی است که سلامت و امنیت شما به خطر نیفتد، زندگی با فرد پارانوئید می تواند به افسردگی شما منجر گردد.اما نگران کننده تر وقتی است که جانتان در معرض تهدید قرار می گیرد و یا بطور جدی در معرض اتهامات قرار می گیرید.
احتمالا رواندرمانی موثر واقع نخواهد شد . بندرت راضی به درمان می شوند مگر آنکه پای طلاق یا از دست دادن شغلش در میان باشد.
زمان ترک رابطه. قبل از ترک رابطه امنیت جانی خود را مد نظر قرار بدهید. تنها چیز یکه می توان توصیه کرد این است که قبل از ترک وی از حمایت کامل دوستان و خانواده تان اطمینان یابید در صورت هر گونه تهدید پلیس را در جریان قرار دهید.

برگرفته از کتاب:

عشق ویرانگر/دکتر براد جانسون و دکتر کلی موری / ترجمه ؛زهرا حسین زاده – الهام شفیعی /نشر رسا،۱۳۸۷