کودک و نوجوان

شیوه های جلوگیری از رفتار نامطلوب

شیوه های جلوگیری از رفتار نامطلوب

? ایجاد مقررات واضح و بدون ابهام
? برخورد با زیرپا گذاشتن مقررات از طریق بحث هدایت شده
? استفاده از جدول های رفتار خوب
? دادن دستورهای آرام کننده واضح
? پشتیبانی از درخواست ها با در نظر گرفتن پیامدهای منطقی
? استفاده از روش زمان سکوت
? محروم کردن موقت
? بی توجهی برنامه ریزی شده
? برنامه ریزی فعالیت هایی برای جلوگیری از بروز مشکلات رفتاری

? ایجاد مقررات واضح و بدون ابهام

⭕️ حدود سنی پیشنهادی : 4 تا 12 سال

از کودکان نمی توان انتظار داشت که درست و بجا رفتار کنند، مگر این که درباره آن چه باید انجام دهند آگاهی داشته باشند. لازم است محدودیت هایی برای آنان تعیین کرد. با کمک قوانین، کودکان می آموزند که دیگران چه انتظاراتی از آنان دارند. هنگام تعیین مقررات برای کودکان باید پنج نکته را در نظر گرفت : مقررات باید :
✅ کم باشد
✅ منصفانه باشد
✅ آسان باشد
✅و قابل اجرا باشد
✅ مثبت بیان شود.
در ضمن، در صورت امکان خود کودکان نیز باید در تصمیم گیری های مربوط به تعیین مقررات در خانواده شرکت کنند.

◀️ مقررات کمی برای خانواده تعیین کنید
هر چه مقررات بیشتر باشد، کودکان فرصت های بیشتری برای زیرپاگذاشتن آن ها پیدا می کنند. یعنی زور و اجبار باعث بروز مشکلات بیشتری می شود. در این جا نمونه هایی از قوانین مهمی که باید برای همه کودکان در نظر گرفت، آمده است :
✅ کودکان باید همیشه به والدین خود بگویند که به کجا می روند.
✅ باید همیشه سر ساعت مقرر به خانه باز گردند.
✅ باید همیشه به اموال دیگران احترام بگذارند و از آن ها مراقبت کنند.
✅ باید با سایر افراد خانواده به طور منطقی و درست صحبت کنند.

◀️ مقررات باید منصفانه باشد
مقررات باید برای همه کودکان در خانواده اجرا شود. والدین باید خود قضاوت کنند و تشخیص دهند که چه مقرراتی را تعیین و بر آن پافشاری نمایند. اگر اعتقاد دارید که ابن کار مناسب و خوبی نیست، روی حرف خود بایستید و بر مقرراتی که تعیین کرده اید پافشاری کنید. اگر کودکان ببینند شما منصف و با ثبات هستید و محکم بر سر حرفتان باقی می مانید، به شما بیشتر احترام می گذارند.

◀️ مقررات باید آسان باشد
کوکان از مقرراتی بیشتر پیروی می کنند که به آسانی بیان شده و برای آنان قابل فهم باشد. آنان باید بتوانند آن مقررات را به راحتی بیان کنند و دقیقا نشان دهند که در هر موقعیت خاص چه باید بکنند.

◀️ مقررات باید قابل اجرا باشد
اجرای قانون مستلزم تعریف و تمجید کردن از کودک هنگامی که از مقررات پیروی می کند و در نظر گرفتن تنبیه مناسب و همیشگی در صورت زیرپاگذاشتن آن است. چند راه درباره تنبیه کردن هنگام نقض مقررات در خانواده : این تنبیه ها شامل حذف تعدادی از امتیازاتی که به کودک داده اید برای مدت معین، حبس کردن کودکان در خانه و اجازه بیرون رفتن ندادن به آنان، وا داشتن آنان به انجام دادن وظایف و کارهای بیشتر، یا ندادن پول توجیهی است. پدر و مادر هر دو باید مقررات را به طور هماهنگ و پیگیر اعمال کنند، در غیر این صورت کودک یاد نمی گیرد که از قوانین پیروی کند.

◀️ مقررات باید به طور مثبت بیان شود
به جای این که فهرست بلند بالایی از “نکن ها” داشته باشید، برای بیان قوانین از واژه “بکن استفاده نمایید. قوانینی که با واژه “بکن” بیان می شوند واضح و روشن هستند، زیرا مشخص می کنند که کودک دقیقا باید چه کاری انجام دهد و سایرین از او چه انتظاراتی دارند.

✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند