زوج و ارتباط

عشق ورزیدن و س ک س شناسی در زوج درمانی (Sex Therapy) – قسمت چهارم

مقدمه ای بر  عشق ورزیدن و س ک س شناسی (Sex Therapy)
قسمت چهارم

عشق ورزیدن س ک س همینطور عشق ورزیدن ، لمس کردن، بوسیدن، استمناء، یا مالش آلت تناسلی جهت لذت بردن نیز هست. نکته مهم این است که در اندرون خویش احساس هوس و شهوتی بودن بکنیم و در بیرون نسبت به آنچه که احساساتمان را بر می انگیزاند، حس خوبی داشته باشیم.
ما باید روی آن جنبۀ س ک سیّت که مثبت و بهبود بخش زندگی است، تمرکز کنیم. کارل جاسپرز زمانی گفته بود: «به نظر می رسد که زندگی و س ک سیّت متعلق به هم باشند.»

س ک سیّت، هم موضوع زندگی است و هم موضوع مرگ. بسیاری از روانشناسان و فلاسفه به این مسئله پرداخته اند. در قرون گذشته بر جنبۀ «غیر طبیعی»، تاریک و مرگ زا و نابهنجار سکس آنچنان تأکید می شد که آن جنبۀ س ک سیت که «طبیعی»، سالم و تعالی بخش زندگی است، مورد غفلت، بی توجهی و سهل انگاری قرار می گرفت. علوم پزشکی، روانشناسی، جامعه شناسی و حقوق تا حدود زیادی کماکان تحت تسلط گفتمان اختلال، بیماری، نابهنجاری (پاتولوژی) و «غیر طبیعی» هستند و نیازمند گفتمان تازه ای برای رسیدن به یک دیدگاه متعادل حول س ک سیّت می باشند؛ طوری که س ک سیّت مقدمتا نه موضوع مرگ بلکه موضوع زندگی شود.

نوشتن و تاکید بیش از حد لزوم پیرامون جنبه منفی س ک سیّت، منفی نگری را دامن می زند. این بدان معنا نیست که ما واقعگرا نیستیم، جنبۀ تاریک س ک سیّت واقعیت ترسناکی است ولی باید به شیوه ای مناسب، با رویکرد درمان و شفابخشی همراه با بهبود کیفیت شادی، سلامت و خیر و رفاه به مصاف آن رفت. س ک سیّت ما هدیه ای است با ارزش و شگرف که با عشق، لذت، خوشی، هیجان، سلامتی، شادی، تندرستی و خود زندگی عجین شده است.

منبع :  مقدمه ای بر س ک س شناسی / نویسنده: یوهان لمر(Johann Lemmer) / مترجم: جهانگیر شیرازی

روان نیوز (جدیدترین مطالب در حوزه روانشناسی)

کانال زوج و خانواده درمانی