کودک و نوجوان

رژیم غذایی مناسب کودک

رژیم غذایی مناسب

تغذیه خوب لازمه رشد سالم و طبیعی است. کودکان باید یاد بگیرند که از انواع مختلف غذاهایی که مواد غذایی ضروری بدن را تامین می کند، بخورند. بیشتر والدین از شش ماه دوم شروع به دادن غذاهای سفت به کودک می کند، این کار اغلب با دادن غذاهای برنجی (فرنی) شروع می شود و به تدریج سبزیجات و میوه های له و صاف شده، مواد لبنی غلات مختلف و سپس سایر مواد پروتئینی به آن اضافه می شود. بیشتر کودکان در یک سالگی هنوز پوره، غذاهای له شده، صاف شده یا خیسانده شده را ترجیح می داند، زیرا به راحتی می توانند آن ها را بجوند، غذاهای سفت تر را به قطعات کوچک یا به صورت لقمه های کوچک تکه کنید. مراقب غذای کودک خود باشیرپد، زیرا بعضی مواد خوراکی از قبیل آجیل، آب نبات های سفت، ذرت بو داده، گیلاس و گوجه فرنگی ممکن است باعث خفگی شوند.
کودکان می توانند از بسیاری از غذاهای اعضای خانواده بخورند و لذت ببرند، ولی ممکن است بسیار ایرادگیر باشند و از خوردن غذاهای خاص با یک با چند وعده غذا امتناع کنند. کودک شما ممکن است نسبت به ساندویچ دلخواهش علاقه خاصی نشان دهد و بخواهد در هر وعده غذا فقط از همان ساندویچ بخورو. این مساله هنگانی مبدل به مشکلی حاد می شود که کودک از خوردن غذاهای دیگر امتناع کند و این روند تا مدت طولانی ادامه بابد، د این زمان هدف اصلی این است که به کودک یاری کنید تا از انواع و اقسام غذاها مصرف کند و تا حد امکان بدون کمک دیگران غذا بخورد.

همه چیز را آماده کنید

از فبل همه چیز را آماده کنید تا با ایراد و اعتراض کودک گرسنه خود که در انتظار غذاست، روبه رو نشوید، او را روی صندلی بلند مخصوص خود قرار دهید تا بتواند پشت میز غذا و در کنار اعضای خانواده بنشیند و برای او ظروف و لیوان هایی بیاورید که شکستنی نیستند.

وعده های غذایی را در ساعات مشخص و قابل پیش بینی قرار دهید

هر روز در ساعات مشخص به کودک غذا دهید و به او بیاموزید که فقط در وعده هایی غذایی مشخص و معمول هر روز غذا بخورد. به او اجازه ندهید تا سرتاسر روز در حل خوردن باشد. فقط در ساعات مشخص و در صورت امکان تقریبا هنگامی که سایر اعضای خانواده نیز مشغول غذا خوردن هستند، به کودک غذا دهید. پنج وعده غذایی سبک یا سه وعده غذایی کامل در روز کافی است.

کودک را تشویق کنید تا از طریق خوردن تکه های کوچک غذا با دست، مستقل غذا خوردن را بیاموزد
با تشویق کودک به خوردن تکه های کوچک غذا با دست شدوع کنید، کودکان هنگامی که سعی می کنند قاشق یا بشقاب شما را قاپ بزنند، به شما نشان می دهند که آماده با دست غذا خوردن هستند. بیشتر کودکان دوست دارند خودشان غذا بخورند و در این صورت بهتر و خیلی راحت تر از غذا استقبال می کنند. کودکان نوپا اغلب با دست غذا می خورند و شما همزمان می توانید از فرصت استفاده کنید و به آن ها غذا بدهید.

✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند