فردی

روان درمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت

روان درمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت چگونه است؟

روان درمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت شکلی از روان درمانی کوتاه مدت است که توسط روانپزشک ایرانی، حبیب دوانلو، از طریق پژوهش های تجربی و نوارهای ویدیویی ضبط شده از جلسات درمان حدود ۰۶۶ بیمار وی ابداع شده است.این است که به بیمار کمک کند بر مقاومت خود غلبه کرده و احساسات حقیقی خود را نسبت به گذشته و حال ISTDP هدف اولیه ی تجربه کند؛ احساساتی که به دلیل دردناک و یا ترسناک بودن برای بیمار، مدت های طولانی بیمار آنها را پس زده بود.

این روش:

  • فشرد ه است زیرا هدفش این است که به بیمار کمک کند به شدیدترین شکل ممکن احساسات پس زده شده اش را تجربه کند.
  • کوتاه مدت است زیرا می کوشد این کار را با سرعت هر چه تمام تر انجام دهد
  • پویشی است زیرا با نیروهای ناهشیار و احساسات انتقالی سر و کار دارد.

بیماران معمولاً به دلیل نشانه های بیماری و یا مشکلات بین فردی خود برای درمان مراجعه می کنند. نشانه های بیماران شامل مشکلات روانشناختی سنتی نظیر اضطراب و افسردگی هستند اما می توانند نشانه های پزشکی غیرقابل توضیحی نظیر سردرد، تنگی نفس، اسهال، یا ضعف ناگهانی را نیز شامل شوند. این نشانه هایی که از نظر پزشکی نمی توان تبیین قابل قبولی برای آنها ارائه کرد، در مدل روان درمانی پویشی فشرده و کوتاه مدت تبیین می گردند: این علائم در شرایط استرس زایی رخ می دهند که هیجانات دردناک و یا ممنوع بیمار بدون آگاهی وی برانگیخته می شود. معمولا این علایم را در روانپزشکی و DSM-IV-TR، تحت عنوان اختلالات بدنی شکل طبقه بندی می کنند.
این شیوه ی درمان در طی دهه ی ۱۶۰۶ تا دهه ی ۱۶۶۶ توسط دکتر حبیب دوانلو روانپزشک و روان تحلیل گر ساکن مونترال ابداع شد.
او که از اثربخشی پایین و زمان طولانی درمان های روان تحلیل گری خسته شده بود به ضبط ویدیویی جلسات درمان بیماران خود پرداخت. سپس به بررسی دقیق این نوارهای ویدیویی پرداخت تا تمامی مداخلاتی را که در غلبه ی بیمار بر مقاومتش موثر بودندشناسایی کند؛ مقاومتی که موجب می شود احساسات دردناک و یا ترسناک بیمار خارج از حیطه ی آگاهی وی نگاه داشته شوند و از نزدیکی عاطفی وی با دیگران جلوگیری می کند.