زوج و ارتباط

تکنیک بازگشت به خانواده در نظریه بوئن

تکنیک بازگشت به خانواده

تکنیک بازگشت به خانواده در نظریه بوون خانواده درمانگر با استفاده از  تکنیک بازگشت به خانواده به فردیا اعضای خانواده ای که با آن‌ها کار می‌کند، آموزش می‌دهد که برای کسب شناخت بهتر از خانواده ای کهدر آن بزرگ شده‌اند، به خانه بازگردد (بوون، 1976). هدف این تکنیک، این است که با این گونه اطلاعات،افراد می‌توانند خودشان را مشخص و واضح‌تر متمایز سازند. چنین فرایندی با اشخاص اجازه می‌دهد که دردرون تمامی بافت خانواده ای که جزئی از آن هستند، کامل‌تر عمل کنند.قبل از بازگشت به خانه، ممکن است،مرجعان برای حفظ آرامش خود به تمرین نیاز داشته باشند (بوون، 1976).

مراحل رشد درمانگر در خانواده درمانی

به نظر مک کولوم (1990)،درمانگرانی که قبلاً در درمان فردی آموزش دیده‌اند، از نظر یادگیری اجرایخانواده درمانی سه مرحله رشدی را پشت سر می‌گذارند:

1.       آن‌ها برای کسب مهارت‌های لازم برای کار با خانواده متمرکز می‌شوند.

2.       آنها می‌آموزند که نظریه سیستمی را در کار بالینی خود به کار گیرند.

3.       مرحله خود درمانگر است، آن‌ها بر مسائل شخصی‌تر در رابطه با کار بالینی از قبیل درک چگونگیتاثیر گذاری خانواده مبدا آن‌ها بر کارشان با خانواده متمرکز می‌شوند.

در اصل، مرحله مهارتی اولیه با تلاش درمانگر تشخیص کاری که باید با مرجعان انجام دهد، مشخص می‌شود.سپس این تمرکز در مرحله نظریه به سمت تفکر تغییر جهت می‌دهد. در مرحله نهایی، درمانگر با استفاده از خوددر بودن با یک خانواده متمرکز می‌شود. هرچند هر مرحله تاکید خاص خود را دارد، اما ممکن است هر از چندگاهی هر سه مرحله با همدیگر همپوشی پیدا کنند .