فردی

توالی پویشی : مراحل هفتگانه اجراي مداخلات و پاسخ هاي آن ، دفاع هاي تاكتيكي و اصلي فعال

توالی پویشی چیست؟

مراحل هفتگانه اجراي مداخلات و پاسخ هاي آن كـه تـوالي پويـشي ناميـده مي شود

توالی پویشی : ابتدا با پرسش درباره مشكل بيمار آغاز مي شود. دردناك بودن چنين كاوشي سبب مي شود اغلب بيماران در برابر فشار درمانگر (مرحله دوم) براي پاسخ هـاي مـشخص تـر و شـناخت ماهيت واقعي احساسات تجربه شده مقاومت نشان دهند.

در مرحله سوم توالي پويـشي همچنـان كه دفاع هاي تاكتيكي و اصلي فعال مي شوند درمانگر ماهيت و پيامد آن ها را براي بيمار روشن مي كند و با ايجاد ترديد در دفاع ها، مقابله كردن، و سد كردن به چالش با آن ها بر مي خيـزد .

از آن جا كه تبلور مقاومت احساسات پيچيده انتقالي را برمي انگيـزد،بنـابراين مقاومـت بيمـار بـر احساسات انتقالي متمركز مي شود و اين سرآغاز مرحله چهارم توالي پويـشي اسـت. درمـانگر در
اين مرحله نيز با استفاده از روشن سازي و چالش در شكستن سيـستم هـاي دفـاعي وابـسته بـه انتقال مي كوشد. در اين فرآيند تنش دروني بين مقاومت و پيمان درماني به حـداكثر خـود مـي رسد. درمانگر آن قدر به روشن سازي و چالش با دفاع ها ادامه مي دهـد تـا پيمـان درمـاني بـر مقاومت غلبه كند و امكان رخنه در مواد آسيب شناختي ناهشيار بيمار فـراهم گـردد .

توالی پویشی : در مرحلـه پنجم توالي پويشي بيمار احساسات انتقالي خود را به طـور واقعـي لمـس مـي كنـد .احـساسات انتقالي معمولاً در اثر تداعي هاي خود انگيخته بيمار، از درمانگر بـه منـابع اصـلي آن،كـه عمـدتاً اعضاي خانواده و تعامل هاي دوران كودكي است، منتقل مي شود و در نتيجه درمانگر و بيمـار هـر دو مي توانند نيروهاي پويشي آسيب شناختي ناهـشيار را بـه طـور مـستقيم مـشاهده كننـد .

در مرحله ششم، درمانگر، شباهت ها و تمايزهاي سـبك بيمـار را در دفـاع از احـساسات دردنـاك و اضطراب آور در روابط كنوني و انتقالي وي تحليل مي كنـد.

در مرحلـه هفـتم، بـه سـبب تـسلط پيمان درماني رويدادهاي آسيب زاي مسبب اختلال بيمار و احساسات ناهشيار خشم، گناه، اندوه
و عشق افشا و تجربه مي شوند. در اين مرحله درمانگر فرآيند توالي پويشي را تحليـل و تلخـيص مي كند و از اين طريق بينشي را كه بيمار از اين فرآيند به دست آورده است، مستحكم مي سازد.

بر اين اساس، مراحل هفتگانه توالي پويشي عبارتنـد از:
– پرسـش در مـورد مـشكل بيمـار،
– فـشار،
-چالش با مقاومت،
– تجلي مقاومـت انتقـالي و چـالش بـا آن،
-غلبـه پيمـان درمـاني بـر مقاو مـت و
-بازگشايي ناهشيار،تحليل انتقال، و
-كاوش پويشي ناهشيار ( قرباني، 1382 ).

با توجه به توالي پويشي يكي از پيامدهاي مهم اين فنون درگيري مستقيم با مقاومـت بيمـار است. اين چالش منجر به متبلور شدن و تشديد انتقال می گردد.

بنیاد روانشناسی و فلسفه

تازه ترین اخبار و مطالب در حوزه روانشناسی

گردآوری کننده: محسن میرزاآقا