فردی

تفاوت های کلاین و وینیکات : مفاهیم نوزاد و مادر

تفاوت های کلاین و وینیکات

مفاهیم نوزاد و مادر از نظر وینیکات با ملانی کلاین متفاوت است . کلاین تاثیر انکار ناپذیری بر وینیکات داشت، اما وینیکات بسیاری ازمواضع بالینی کلاین را تعدیل کرد.

تفاوت اصلی و نقطه مورد مجادله بین این دو ، مفهوم 《 محیط》 بود که کلاین به شدت در مقابل آن مقاومت می کرد.

وینیکات برای دوستانش مکالمه ای را نقل کرده که در آن به کلاین گفته است: ((تقریبا آماده ام که کتابی در مورد تأثیر محیط بنویسم». کلاین جوابی به این مضمون داده است که «اگر این کتاب را بنویسی تو را تبدیل به قورباغه خواهم کرد!»

از نظر کلاین، مادر یا پستان او، ابژهٔ غرایز کودک است. از نظر وینیکات، کودک در متن پاسخ های مادر یا همان مادر محیط متولد می شود.

کودک، مادر ابژه “و مادر را به صورت یک واحد درک می کند.#فروید و کلاین معتقدند کودک از همان ابتدافردی است که مشکل او دستیابی به رابطهٔ روانی نزدیک با دیگری است.

اولین رابطه ای که مشمول چنین مشکلی می شود رابطه با مادر است.وینیکات، مادر و کودک را از همان ابتدا یک واحد می بیند از نظر او مشکلی که باید برای آن راهی پیدا کرد،جدا شدن موفقیت آمیز از یکدیگر است.

این نقطه ای است که نظر وینیکات و ژاک لکان شبیه به هم می شود. اگرچه لکان معتقد است پدر به فرآیند جدایی کمک می کند اما وینیکات به کلی پدر را نادیده می گیرد.

بنیاد روانشناسی و فلسفه

تازه ترین اخبار و مطالب در حوزه روانشناسی

گردآوری کننده: محسن میرزاآقا