دپارتمان پژوهش

بی‌حوصلگی و ملالت،خلاقیت راتقویت می‌کند!

پژوهشگران دانشگاه مرکزی لنکشایر در پژوهش جدید خود نشان داده‌اند که احساس ملالت در کار ممکن است واقعا یک مزیت برای خلاقیت باشد به خصوص اگر کارهای خسته‌کننده، فضایی را برای خیالبافی روزانه ارائه کند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، محققان در این بررسی از 80 داوطلب خواستند تا کاربردهای متفاوتی را برای یک جفت فنجان پلی‌استایرن ارائه کنند اما پیش از این کار از نیمی از آنها خواسته شده بود تا برای 15 دقیقه شماره‌هایی را از یک کتابچه تلفن نسخه‌برداری کنند.

آن دسته از افرادی که این کار خسته‌کننده را انجام داده بودند، کاربردهای خلاقانه‌تری را به نسبت گروه دیگر برای این فنجانها ارئه کردند.

در بخش دوم این پژوهش، 30 شرکت‌کننده دوباره کار نسخه‌برداری از شماره تلفن‌ها را آغاز کرده در حالیکه از 30 تن دیگر خواسته شد تا شماره‌ها را بخوانند. افرادی که تنها شماره‌ها را خوانده بودند، کاربردهای خلاقانه‌تری را به نسبت افرادی که می‌نوشتند ارائه کردند.

به گفته پژوهشگران، این امر نشان می‌دهد که فعالیتهای خسته‌کننده انفعالی مانند خواندن یا شاید شرکت در جلسات به نسبت انجام کارهای خسته‌کننده فعال مانند نوشتن می‌تواند به خلاقیت بیشتر منجر شود. از نقطه نظر محققان این مساله ممکن است به دلیل وجود فضای بیشتر برای خیالبافی در کارهای خسته‌کننده انفعالی است.

در حالی‌که خستگی در محل کار همیشه به عنوان چیزی که باید از بین برود، دیده شده؛ اما به گفته محققان، مقادیر کوچک از آن بسیار خوب است.

این پژوهش در نشست سالانه انجمن روانشناسی انگلستان بخش روانشناسی شغلی ارائه شده است.