ویژه روانشناسان

افسردگی، خطر سكته مغزی را تا 45 درصد افزایش می‌دهد

بی‌تحرک بودن، مصرف دارو یا رژیم غذایی ناسالم، داشتن شرایط پزشکی نظیر دیابت یا فشار خون بالا از عوامل خطر ابتلا به سکته مغزی هستند.

محققان با بررسی بیش از 300 هزار نفر در قالب 28 مطالعه دریافتند: افسردگی تا 55 درصد خطر بروز حملات کشنده مغزی را افزایش می‌دهد.

محققان دانشگاه هاروارد، با تجزیه و تحلیل 28 مطالعه که تا کنون انجام شده و در برگیرنده 318 هزار فرد و هشت هزار و 478 مورد سکته مغزی بود، دریافتند افسردگی تا 45 درصد خطر سکته‌های مغزی و تا 55 درصد حملات کشنده مغزی را افزایش می‌دهد.

بر اساس نتایج بررسی این محققان، حمله‌های مغزی، اصلی‌ترین علت مرگ و ناتوانی های دائمی در انسان است.

نویسنده پژوهش، دکتر پان از دانشکده سلامت عموم هاروارد می گوید: در نتیجه تجزیه و تحلیل داده‌ها، شواهد قوی دال بر این که افسردگی عامل مهم در سکته است، وجود دارد؛ با توجه به شیوع بالا و بروز افسردگی و سکته مغزی در جمعیت عمومی، ارتباط مشاهده شده بین افسردگی و سکته مغزی، دارای اهمیت بالینی و بهداشت عمومی است.

محققان عواملی را برای علت ارتباط بین افسردگی و سکته مغزی ارائه دادند كه از آن جمله، داشتن سیستم غدد عصبی (اعصاب و غدد درون‌ریز) و سیستم ایمنی ملتهب، داشتن عادات سلامتی ناسالم نظیر سیگار کشیدن، بی‌تحرک بودن، مصرف دارو یا رژیم غذایی ناسالم، داشتن شرایط پزشکی نظیر دیابت یا فشار خون بالا که عوامل خطر ابتلا به سکته مغزی هستند. اما ارائه دقیق علت این عارضه نیازمند مطالعات بیشتری است.
منبع: سلامت نیوز