فردی

افزایش ٣٠ درصدی بیماری‌های روانی

برپايه مطالعات انجام شده از سال ١٣٩٠ تا ١٣٩٤، نزديک به ٢٠ تا ٣٠ درصد از جمعيت کشور دچار مشکلات روانی خواهند شد.تارنمای روزنامه شرق، امروز سه‌شنبه ۳۰ خرداد گزارش داد، علی‌رضا مصداقی‌نيا، معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفته است: «برپايه مطالعات انجام شده از سال ١٣٩٠ تا ١٣٩٤، نزديک به ٢٠ تا ٣٠ درصد از جمعيت کشور دچار مشکلات روانی خواهند شد.»

سال ١٣٧٨ نزديک به ٢١ و نيم درصد از شهروندان تهرانی به انواع اختلالات روانی دچار شدند اما اين ميزان در سال ١٣٩٠ به ٣٥‌ و سه دهم درصد رسيد.

در حالی که برپايه مصوبه دولت، وزارت بهداشت موظف است، هر پنج سال، در زمينه شيوع بيماری‌های روانی در سطح کشور مطالعاتی انجام دهد اما اين مصوبه، به صورت پی درپی اجرا نشده است، از اين رو آخرين آمار از شيوع بيماری‌ها و اختلالات روانی، در سال ١٣٨٤انجام شده و رقم ٢١‌ درصد را نشان می‌دهد.

آخرين آمار از شيوع بيماری‌ها و اختلالات روانی، در سال ١٣٨٤انجام شده و رقم ٢١‌ درصد را نشان می‌دهد

با اين وجود، احمد جليلی، روان‌پزشک و نماينده انجمن جهانی روان‌پزشکی در آسيای ميانه و غربی، آمارهای اعلام شده در مورد ميزان شيوع بيماری‌های روانی در ايران را دقيق نمی‌داند و می‌گويد: «درصد واقعی بيشتر از آماری است که به صورت رسمی اعلام می‌شود. «

اواخر ارديبهشت‌ماه سال جاری، مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت ايران، گفته بود: «تنها ١٠ هزار تخت روان‌پزشکی در بيمارستان های کشور وجود دارد که ٤١ درصد از اين‌ ميزان در تهران قرار دارد.

وزير بهداشت ايران، افزوده بود: «در ١٧ استان، تخت روان‌پزشکی و در ٢٣ استان نيز، تخت روانی کودک وجود ندارد.»

از سوی ديگر، برپايه آمارهای وزارت بهداشت ايران، تنها دو‌هزار و ٣٠٠ نفر پزشک دوره ديده در سراسر کشور فعال هستند. اين در حالی است که در تنظيم لايحه بودجه سال ۱۳۹۱، اعتباری برای بخش سلامت روان و اجتماعی مردم در نظر گرفته نشده است.

احمد جليلی در ادامه سخنان خود افزود: «هرگاه، جامعه‌ای در مسير يک تغيير و تحول سريع چون جنگ، انقلاب، بحران‌های اقتصادی و غيره قرار گيرد، دچار نوساناتی از جمله بيماری‌های روانی می‌شود.»

به گزارش تارنمای خبرآنلاين، پيش از اين در تيرماه سال گذشته، بهزاد دماری، عضو هيئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست «تجربيات جهانی و نگاهی همه‌جانبه به پيش‌گيری از کودک‌آزاری» گفته بود: «شيوع بيماری‌های روانی در سال ۱۳۷۹ نزديک به ۲۱ درصد بود در حالی که اکنون اين ميزان به ۳۴ و ۹ دهم درصد افزايش يافته است و اين روند رو به افزايش است. «

وی با انتقاد از سياست‌های کلان کشور در زمينه سلامت روانی شهروندان افزوده بود: «رتبه ايران در رتبه‌بندی نشاط ملت‌های جهان، در سال ۲۰۰۶ بين ۱۷۰ کشور ۹۶ بود. اکنون می‌توان برآورد کرد بيش از ۲۵ ميليون بيمار روانی ايرانی در کنار افراد سالم، زندگی می‌کنند. «
منبع:http://www.msworld.ir