کودک و نوجوان

استفاده از بی توجهی برنامه ریزی شده

شیوه های جلوگیری از رفتار نامطلوب

استفاده از بی توجهی برنامه ریزی شده برای برخورد با مشکل رفتاری

حدود سنی پیشنهادی : 1 تا 7 سال

نیازی نیست تمام مشکلات رفتاری را به طور خاص و دقیق اصلاح کرد. گاهی اوقات فقط کافی است آن ها را نادیده گرفت. برای این کار باید به کودکی که در حال بروز بد رفتاری خاص است و همچنان به آن رفتار دامن می زند، کاملا بی توجهی کرد. این موثرترین شیوه برای اصلاح خلاف کاری های جزئی است. مانند نق زدن کودک به خاطر چیزی که به او نمی دهند و کارهایی از قبیل شکستن اشیای شیشه های یا ریخت و پاش کردن در حین بازی. این روش در صورتی بیشترین تاثیر و کارایی را خواهد داشت که هیچ کسی هیچ گونه توجهی به کودک نکند، و این شامل واکنش های خواهر و برادرها، کودکان هم سن و سال و افرادی مانند پدربزرگ و مادربزرگ نیز می شود. گاهی مواقع والدین می گویند بی اعتنایی نسبت به رفتار فرزند خود را امتحان کرده اند، امام فایده ای نداشته است. یکی از والدینی که با او مشاوره داشتم می گفت وقتی پسرش، رفتار بی ادبانه ای نسبت به او داشته به او بی اعتنایی کرده است. اما در حقیقت منظور او از این بی اعتنایی، کتک نزدن پسرش بود. او با دیدن این رفتار از کودک خود باز هم به او نگاه می کرد، دست از کار خود می کشید و اغلب از او میخواست که رفتار بدش را کنار بگذارد. در این صورت تعجبی ندارد که “بی اعتنایی کردن” بی تاثیر باشد، زیرا کودک به خاطر گستاخی اش، باز هم توجه زیادی دریافت می کرده.

◀️ هنگام مشاهده رفتار نامطلوب، تصمیم بگیرید که آیا لازم است آن را نادیده بگیرید
اگر قصد دارید رفتاری را نادیده بگیرید، باید هر بار که آن رفتار بروز می کند به آن توجه نکنید.

◀️ هیچ گونه توجهی نکنید
صورت خود را از کودک برگردانید و در صورت لزوم از او دور شوید. هیچ گونه پاسخ و واکنشی از خود نشان ندهید. از نگاه کردن به او خودداری کنید.

◀️ در صورت بدتر شدن رفتار کودک، همچنان به بی اعتنایی خود ادامه دهید
فیل از این که رفتاری اصلاح شود، ممکن است رو به وخامت و بدتر شدن برود. در این صورت باید همیشه آمادگی رویارویی با این مساله را داشته باشید. کودکان دوست ندارند مورد بی اعتنایی قرار گیرند. به همین دلیل ممکن است قبل از این که متوجه شوند شما واقعا مصمم و جدی هستید، شلوغ کنند و بد قلق و پر توقع شوند.

◀️ در صورتی که کودک رفتار بد خود را کنار گذاشت، به او توجه کنید
هنگامی که رفتار نامطلوب کودک متوقف شد، چند ثانیه صبر کنید، سپس به او توجه کنید. یک بار دیگر رفتار خوب او را مورد تحسین قرار دهید.

◀️ اگر دوباره همان مشکل پدیدار شد، تا زمانی که کودک به آن رفتار ادامه می دهد، اصلا به او توجه نکنید
شما باید هر بار که با آن رفتار ناپسند رو به رو می شوید، به کودکی اعتنایی کنید.

◀️ به محض این که کودک سرگرم بازی شد، او را تحسین کنید
منتظر فرصتی باشید تا هرگاه رفتار درستی از کودک سر زد،او را مورد تحسین و تشویق قرار دهید.

✳️ #کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
❇️ #متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
#دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند