کودک و نوجوان

استفاده از آموزش اتفاقی

روش_صحیح_تربیت_کودک
استفاده از آموزش اتفاقی

حدود سنی پیشنهادی : 10 ماه تا 9 سال

در محیط خانه کودکان در هر گروه سنی، فرصت های بسیار زیادی برای یادگیری دارند. رفتارهای متقابل روزانه میان کودک و والدین، شرایطی را برای بسیاری از کشفیات هیجان انگیز ایجاد می کند. کودکان از طریق ارتباط با دیگران نه تنها زبان مادری خود را یاد می گیرند، بلکه مهارت های اجتماعی مهم و نیز مهارت های اساسی بهداشت شخصی از قبیل مسواک زدن، لباس پوشیدن و توالت رفتن را که لازمه زندگی مستقل است، فرا می گیرند. بسیاری از این مهارت های اساسی را می توان از طریق فرآیند آموزش اتفاقی پرورش و توسعه داد. این فرآیند شامل استفاده از رفتارهای متقابلی است که کودک به عنوان فرصتی برای آموزش مهارت جدید به کار می گیرد. آموزگاران خوب، قرن هاست که از آموزش اتفاقی استفاده می کنند.
هنگامی که کودکان شروع به برقرار کردن ارتباط با افراد بزرگسال می کنند، می خواهند جلب توجه کنند یا اطلاعاتی به دست آورند. کودکان در چنین شرایطی اغلب آماده یادگیری هستند. آموزش اتفاقی زمانی رخ می دهد که والدین سوال یا تقاضای کودک را با سوالی پیشرفته تر، ظریف تر و با حساب شده تر پاسخ گویند. آموزش اتفاقی زمانی بیشترین تاثیر و کارایی را دارد که پدر و مادر بدون عجله و جروبحث، خوب به سخنان فرزند خود گوش دهند. تشخیص دادن موضوع مورد نظر کودک بسیار مهم است. اگر قصد ندارید تقاضای کودک را اجابت کنید، بلافاصله به او جواب رد بدهید و سعی نکنید از آموزش اتفاقی استفاده کنید، کودک از حدود 10 ماهگی از راه های زیادی به مراقبان خود نزدیک می شود و با آن ها ارتباط و تماس برقرار می کند و این امر فرصت های مناسبی برای استفاده از آموزش اتفاقی فراهم می کند.

صحنه را درست کنید
در هر جایی که چیزهایی جالب و سرگرم کننده برای نگاه، لمس، کشف یا تجربه کردن کودک وجود داشته باشد یا زمینه صحبت و گفت وگو بین کودک و والدین را هر چه بیشتر ایجاد کند، می توان از آموزش اتفاقی استفاده کرد.

صبر کنید تا کودک شروع کند
کافی است صبر کنید تا کودک گفت وگو را شروع کند. لزومی ندارد مدام اطراف او بچرخید و معطل بمانید، فقط در دسترس باشید.

به او پاسخ دهید
شما باید از طریق نگاه کردن به کودک به او نشان دهید که به آنچه می گوید علاقه دارید و برایتان جالب است و کاملا توجه دارید که او می خواهد به شما چه بگوید.

مطمئن شوید مطلب موردنظر را درک کرده اید
در صورتی که متوجه منظور کودک نشده اید، همه چیز را بررسی کنید.

از کودک بخواهید توضیح دهد
از فرزندان خود بخواهید درباره موضوع موردنظر خود بیشتر توضیح دهد. هنگامی که از کوکان می خواهید درباره موضوع مورد علاقه خود توضیح بدهند، فرصت مناسبی است تا اطلاعات و مفاهیم جدیدی را درباره آن موضوع بیاموزند.

در صورت لزوم کودک را تشویق کنید پاسخ بهتری بدهد
اگر کودک جواب نداد یا پاسخ آن را نمی دانست. پدر یا مادر می توانند او را تحریک کنند :”یادت می آید دفعه قبل چطور این طرح را درست کردیم؟ یک قطعه این جا قرار می گیرد و این قطعه ….”.

الگویی ارائه دهید
اگر کودک بازهم پاسخ نداد یا جواب او غلط بود، پاسخ را بگوئید و از او بخواهید آن را تکرار کند.

بازخورد مثبت از خود نشان دهید
بازخورد مثبت به این صورت است که با تایید پاسخ کودک، نشان دهید که جوابش صحیح است.

آموزش اتفاقی هنگامی بیشترین تاثیر را دارد که مختصر باشد و هم برآب والدین و هم برای کودک لذت بخش باشد. چنانچه حین آموزش اتفاقی احساس ناراحتی یا عصبانیت کردید، فورا دست از کار بکشید. در ضمن هرگاه کودک نشان داد که علاقه ای به ادامه بازی یا فعالیتی را ندارد، دیگر اصرار نکنید.

کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند