فردی

نتیجه جلسات روان درمانی : راهکارهایی که به شما می گویند آیا جلسات روان درمانی تان نتیجه ای را به دنبال داشته یا خیر

نتیجه جلسات روان درمانی : راهکارهایی که به شما می گویند آیا جلسات روان درمانی تان نتیجه ای را به دنبال داشته یا خیر
آیا هزینه گزافی که بابت جلسات مشاوره در حال پرداخت آن هستید، در روند زندگی تان تغییری به وجود آورده است؟ تغییراتی که در سبک زندگی و رفتارهای شما به وجود می آید می تواند گویای تاثیرات جلسات مشاوره تان باشد.
میگنا: در ادامه این نوشته به مواردی اشاره خواهد شد که مجموعه ای از تغییرات مفیدی هستند که از پی گیری جلسات مشاوره عایدتان می شوند.

با هم این موارد را مرور خواهیم کرد:


روابط تان با دیگران بهبود پیدا کرده
زمانی که ارتباط تان با دیگران بهتر از گذشته شود و یا بتوانید راحت تر با آنها ارتباط برقرار کنید نشان دهنده آن است که روند درمان شما در حال پیشرفت است.

دکتر «مایکل جی. سالاس» از مشاوران مجرب مرکز Vantage Point Counseling می گوید: “اینکه فرد بتواند روابط خود با اعضای خانواده و دوستانش را بهتر کند می تواند نشانه پیشرفت هایی در او باشد.”
این پیشرفت ها می توانند بهبود در وضعیت روابط فعلی یا توسعه روابط جدید باشد.
رابطه شما با مشاوره تان هم قوی تر شده
برای اینکه بتوانید نتایج بهتری را از جلسات مشاوره خود دریافت کنید بهتر است که رابطه خود با مشاورتان را قوی و مستحکم تر کنید.

اگر نسبت به جلسات اول مراجعه به او احساس راحتی بیشتری می کنید و خودتان را به او نزدیک تر احساس می کنید و مکالمه های آزادانه تری با وی دارید همه اینها نشان دهنده آن هستند که وضعیت شما رو به بهبود است.
صدای مشاور در ذهن تان مرور می شود

نتیجه جلسات روان درمانی :زمانی که با خودمان تنها می شویم بیشتر در معرض احساسات و افکار بد قرار داریم.
«کارولین مادن» نویسنده و مشاور متجرب خانواده و ازدواج می گوید: “تمامی این لحظات تنهایی و افکار منفی می تواند در ما ایجاد اضطراب و افسردگی کنند.”
وی ادامه می دهد: “خوشبختانه درمانگر مشاور با گونه ای با شما برخورد خواهد کرد که به او باور پیدا کنید.”
عزت نفس تان افزایش پیدا کرده

نتیجه جلسات روان درمانی : دکتر سالاس، این نکته را مهم ترین پیشرفت در جریان درمان می داند. یکی از نشانه های بهتر شدن وضعیت تان این است که به خودتان اهمیت بیشتری دهید و عزت نفس بالاتری داشته باشید.
وی می گوید: “عمدتا این کار با کمک به بیمار برای اینکه احساس بهتری نسبت به خودش داشته باشد ادامه پیدا می کند و در این مورد نیز کمتر خجالت می کشد. در واقع این روند با یک تغییر درونی انجام می پذیرد.”
تحمل احساسی شما بیشتر شده

نتیجه جلسات روان درمانی : یکی دیگر از مزایای جلسات مشاوره این است که درک بهتری از احساسات خود خواهید داشت با دلایل آنها آشنا خواهید شد و چگونگی کنترل آن را در دست خواهید گرفت.
دکتر سالاس می گوید: “این امر می تواند به بیماران کمک کند تا بهتر بتوانند احساسات منفی خود را دریابند و این درک در راستای تقدیر به عمل آوردن از افکار مثبت صورت می پذیرد.”
دلیل اولیه مراجعه خود به مشاور را بازنگری می کنید

به اینکه در ابتدا به چه دلیلی به مشاور مراجعه کردید را به خاطر آورید، آیا آن جریان اکنون هم همان احساس زمان مراجعه شما به مشاور را درون تان به وجود می آورد؟ از اعضای خانواده و دوستان تان در مورد پیشرفت های رفتاری خود جویا شوید.
آموخته اید مسئولیت کارهایی را که انجام می دهید به عهده بگیرید

اهمیت دارد که بدانید در چه زمان هایی به یک چیز عکس العمل بیش از اندازه نشان می دهید. اگر توجه داشته باشید که چگونه از پس جریانی که به طور نرمال در شما ایجاد اضطراب می کند برآیید، آن وقت به جلسات مشاوره خوب پاسخ داده اید.
زمانی که بپذیرید که برخی اوقات شما هستید که راه خود را رقم می زنید، قادر خواهید بود که به رشد بیشتری دست یابید.
وضعیت سلامتی عمومی تان بهبود یافته

نتیجه جلسات روان درمانی :زمانی که نه تنها وضعیت روحی بلکه وضعیت جسمی شما نیز بهتر شده باشد می توانید بگویید که درمان کارآمد بوده.
به عنوان مثال اگر بتوانید بهتر از گذشته بخوابید، کمتر احساس تنبلی کنید و درد معده ای را قبلا تجربه می کردید را احساس نکنید می توانند نشانه های خوبی در پیشرفت درمان باشند.
درمانگرتان به شما می گوید که پیشرفت کرده اید

اهمیت فراوانی دارد که بتوانید به این سئوال پاسخ دهید که آیا در روند درمان پیشرفتی داشته اید یا خیر اما این موضوع هم ارزشمند است که اهدافی را با درمانگر خود با درک متقابل از یکدیگر معین کرده باشید و به دنبال رسیدن به آنها باشید.
یکی از مشاوران در این باره می گوید: “در روند درمان اهمیت فراوانی دارد که به همراه درمانگرتان برنامه درمانی ای داشته باشید و مراحل پیشرفت تان توسط آن مشاور به شما اعلام شود. اینکه در گذشته در چه وضعی قرار داشتید و اکنون در کجا هستید باید توسط مشاورتان به شما گفته شود.
همچنین لازم است که مشاورتان از برداشت خود در مورد روند پیشرفت های شما اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهد.

آکادمی درمان شناختی – رفتاری

تازه ترین اخبار و مطالب در حوزه روانشناسی

گردآوری کننده: مهسا جوکار