کودک و نوجوان

مشکلات لباس پوشیدن

 مشکلات لباس پوشیدن کودکان

کودکان نوپا برای لباس پوشیدن احتیاج زیادی به کمک دیگران دارند. تا 3 سالگی آنان باید مهارت های لباس پوشیدن را یاد گرفته باشند، ولی هنوز گاهی اوقات احتیاج به کمک دارند. والدین باید در دوران نوپایی کودک، او را تشویق کنند تا بدون کمک گرفتن از دیگران لباس بپوشد. اما بعضی از کودکان از خود مقاومت نشان می دهند و لباس نمی پوشند مگر این که مامان یا بابا این کار را برای آنان انجام دهد. آموزش لباس پوشیدن به کودک در واقع طراحی دراز مدت است و تغییر در رفتار کودک به تدریج و به آرامی صورت می گیرد. بعضی از مهارت های لباس پوشیدن بسیار آسان ترند. مثلا پوشیدن شورت خیلی راحت تر از بستن کفش است. لباس پوشیدن برای کودک باید حالت تفریح داشته باشد، نه این که مدام به او غر بزنید و او را به ستوه آورید. باید به کودک نوپای خود دست کم دو یا سه بار در روز فرصت دهید تا لباس پوشیدن و درآوردن را یاد بگیرد. مراحل زیر را امتحان کنید.

همه چیز را آماده کنید
سعی کنید برنامه صبح خود را طوری تنظیم نمایید که قبل از شروع به کار، لباس هایی را که کودک احتیاج دارد آماده باشید. همه آن ها را در یک جا قرار دهید تا کودک مجبور نباشد انتظار بکشد. نگذارید حواس او پرت شود، مثلا تلویزیون را خاموش کنید تا بتواند بر آنچه میگذرد تمرکز داشته باشد.
هرگاه کودک بدون کمک گرفتن از شما لباس هایش را پوشید، او را تحسین کنید
شروع کنید لباس های کودک را به تن او بپوشانید، اما هرگاه کودک خواست کاری را خودش انجام دهد، به او اجازه دهید. هر بار که تکه ای لباس را به تن کرد، او را به کرات و با شوق زیاد تحسین کنید.

برای کودک توضیح دهید چه کار می کنید
درباره کاری که انجام می دهید با او صحبت کنید. از او بپرسید که بعد باید چه کار کند و همزمان به پاچه های شلوار او اشاره کنید.

کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند