کودک و نوجوان

مشکلات لباس پوشیدن کودکان

 مشکلات لباس پوشیدن کودکان

 

هرگاه لازم بود به او کمک کنید

در لباس پوشیدن  فقط تا حدی که کودک لازم دارد به او کمک کنید. مثلا اگر می تواند شلوارش را خودش بالا بکشد، این کار را به او واگذار کنید و به او کمکی نکنید. به تدریج و به مرور زمان کم تر به او کمک کنید و تا وقتی همه لباس هایش را نپوشیده-البته به جز لباس هایی که برای او خیلی دشوار است-او را تحسین نکنید.

به کودک فرصت دهید تا مهارت های لازم را یاد بگیرد
وقت کافی برای لباس پوشاندن کودک اختصاص دهید، نه این که به خاطر دیر شدن مجبور شوید خودتان همه کارها را انجام دهید و کودک هیچ نقشی در لباس پوشیدن نداشته باشد.

کودک را تشویق کنید نام هر یک از لباس ها را بگوید
از کودک بخواهید که اسم لباس ها را بگوید و نام هر بک را که درست بیان کرد، او دا تحسین کنید.

در صورت همکاری نکردن کودک، پیامدی برای کار او در نظر بگیرید
اگر کودک حین لباس پوشیدن جنگ و جدال راه می اندازد، مقاومت می کند، سعی دارد فرار کند یا نحسی می کند، قاطعانه به او بگویید آرام بگیرد و سپس به او دستور دهید برای بک دقیقه ساکت و آرام بنشیند (زمان سکوت).

شریک شدن
کودکان نوپا گاهی نسبت به وسایل خود بسیار انحصار طلب می شوند. واژه “مال من” از ابتدا در گنجینه لغات بسیاری از کودکان ظاهر می شود و اگر کودک مهمان جرات کند به وسایل آنان دست بزند، خیلی ناراحت می شوند. در منطق کودک التماس و تقاضا کردن هیچ فایده ای ندارد. اگر کودکی به خرس، ماشین، عروسک یا سایر اسباب بازی های مورد علاقه او دست بزند، آن ها را از دستش می قاپد و او را هل می دهد. این رفتار کودک کاملا طبیعی است و جای هیچ گونه نگرانی هم ندارد. اغلب هنگامی که کودک به مهدکودک یا آمادگی می رود، به تدریج کمتر این رفتار از او سر می زند. در عین حال گاهی اوقات همین رفتار طبیعی کودک ممکن است خشم و عصبانیت شما را برانگیزد، به خصوص هنگامی که به مهمانی می روید و کودک شما اجازه دارد با وسایل و اسباب بازی های کودک میزبان بازی کند.

در زیر به ذکر چند نظریه می پردازیم که به کودکان کمک می کند به شریک شدن عادت کنند:

به کودک بگویید چه کسی به خانه شما می آید و از او چه انتظاری دارید
در صورتی که می دانید بچه های هم سن و سال کودکتان به خانه شما می آیند، برای او توضیح دهید که دوست دارید اجازه دهد مهمان هایش نیز با چند تا از اسباب بازی های او بازی کنند.

به کودک خود کمک کنید تا چند اسباب بازی انتخاب کند
از کودک بخواهید تعدادی اسباب بازی به دلخواه خود انتخاب کند و به مهمان های کوچک اجازه دهد با آن ها بازی کنند.

به مهمان ها اجازه دهید با اسباب بازی هایی که کودک انتخاب کرده و آماده کرده بازی کنند
هنگامی که مهمانان رسیدند، اسباب بازی ها را در جایی مرتب بگذارید و به آنان بگویید می توانند با این اسباب بازی ها بازی کنند. قبل از این که مهمانان کوچک خود را ترک کنید، آنان را سرگرم فعالیتی کنید.

حس همکاری و شریک شدن کودک را تحسین کنید
کودک خود را به خاطر این که اجازه داده است سایرین نیز با وسایل او بازی کنند، مرتب تحسین کنید.

کتاب_برای_همه_پدرها_و_مادرها
متیو_ساندرز_ترجمه_نوشین_شمس
دامهایی_که_والدین_در_آنها_گرفتار_میشوند