فردی

روان درمانی پویشی و راهکار هدف روان درماني هدايت فرد به سوي مسيري است

روان درمانی پویشی و راهکار

دكتر شما به من بگوييد چه كنم؟
به نظر شما از اين ادم جدا شوم؟
نظر شما در مورد انتخاب اين رشته چيست؟
فكر مي كنيد من بايد دست به مهاجرت بزنم يا نه؟
هر چه فكر مي كنم نمي دانم بالاخره بين اين دو خواستگار كدام را انتخاب كنم. شما به من بگوييد كدام بهتر است

اينها درخواستهايي هستند كه ما رواندرمانگران بارها در كار روزانه خود از مراجعين مي شنويم و از ما مي خواهند به انها “راهكار” نشان دهيم. ايا به راستي كار روانپزشك، روانشناس و مشاور ارايه راهكار است؟

هدف روان درماني هدايت فرد به سوي مسيري است كه در ان او بتواند سر رشته زندگي اش را به دست گيرد و دست به انتخاب بزند. انتخاب كاري دشوار و هراس از پيامدهاي ان ترديد افرين و اضطراب زا است. پس همگي ما اين تمايل را در درون داريم كه كاش كسي ديگر دست به كار شود و اين بار را از دوشمان بردارد. اما همين توان انتخاب است كه مرز ميان كودكي و بلوغ، وابستگي و استقلال و روان نژندي و سلامت روان را ترسيم مي كند.

روان درمانی پویشی و راهکار : درمانگر چراغي را مي ماند كه با روشن كردن مسير پيشاروي مراجع به او كمك كند تا مناسبترين مسير را براي خود انتخاب كند. هيچ مسيري عاري از عوارض و جنبه هاي منفي نيست و انسان سالم با در نظر گرفتن جميع جهات دست به انتخاب مي زند و مي داند كه تضميني براي موفقيت بي قيد و شرط وجود ندارد. او مسيوليت انتخاب خود را مي پذيرد و عوارض انرا نيز به عنوان جزيي اجتناب ناپذير از مسير به جان مي خرد.

نشان دادن راه نه تنها كمكي به مراجع نيست بلكه مانع استفاده او از ظرفيتهاي بالقوه خود، افزايش ظرفيت تصميم گيري اش و رسيدن او به بلوغ شخصيتي لازم مي شود.

روان درمانی پویشی و راهکار : درمانگر با استفاده از دانش و تجربه خود داده هاي لازم را براي تصميم گيري فراهم مي كند اما در نهايت اين خود مراجع است كه گام اخر را برمي دارد. انتخابي كه اگاهانه و بر اساس مشاهده جنبه هاي مثبت و منفي ان صورت گيرد صرف نظر از اينكه مورد پسند درمانگر باشد يا نباشد قابل احترام است.

گاهي نيز اصرار بر تصميم گيري از سوي درمانگر يا ديگري نوعي دفاع رواني است تا اگر در اينده هدف مورد نظر تحقق نيافت انگشت اتهام به سوي فرد تصميم گيرنده نشانه رود و چنين گفت كه: تو گفتي.

بنیاد روانشناسی و فلسفه

تازه ترین اخبار و مطالب در حوزه روانشناسی

گردآوری کننده: محسن میرزاآقا