فردی

روانکاوی و باستان شناسی : خواب ها,یادها و خیالپردازی هر کشف تازه باستان شناسی

روانکاوی و باستان شناسی : فروید به هنگام بنیاد کردن روانکاوی کاملا از کاربست های فرهنگی آن آگاه بود. او فرایند روانکاوی را با باستان شناسی مقایسه کرد و اعلام داشت که روانکاو نیز مانند باستان شناس در جستجوی موادی است که در گذشته مدفون شده اند.باستان شناس قطعه های باستانی را از زیر خاک بیرون می آورد و روانکاو ساخته های زندگی روحی مانند خواب ها و یادها را که به قطعه قطعه بودن گرایش دارند می گیرد و آنها را به زمان های پیشین زندگی فرد مرتبط می کند.هر دو سعی دارند قطعه ها و تاریخ را بازسازی کنند. یکی ویرانه های مادی را از لابلای تاریخ بیرون می کشد و دیگری قطعه های روانی را به لایه ای از تحول روانی و رشد روان_جنسی ارتباط می دهد.
مرحله های روان_جنسی رشد در رده بندی فروید عبارتند از:دهانی,مقعدی,قضیبی و آلتی.هر کدام ازین مرحله ها زنجیره برخوردهای ویژه خود را دارد و در ناحیه ویژه ای از بدن جا دارد.
مرحله دهانی به انگیزش جنسی دهان وابسته است. مرحله مقعدی کودک مهار کردن کار دفع را می آموزد. در مرحله قضیبی هم دختران و هم پسران بر آلت جنسی نرینه متمرکز می شوند و ترس از اختگی بر پسران و احساس اخته بودن بر دختران چیره می شود.دوره نهفتگی تقریبا از پنج سالگی تا آغاز بلوغ و رسیدن به مرحله آلتی به درازا می کشد. به باور فروید در این مرحله ناحیه های بدن که ویژگی تناسلی دارند اولویت می یابند و در خدمت تولید مثل عملکرد می یابند.
درست همانگونه که هر کشف تازه باستان شناسی به بازنگری و روشن شدن تاریخ می انجامد,در روانکاوی خواب ها,یادها و خیالپردازی بر کودکی فرد تاثیر می گذارد.

سعیده فراهانی

بنیاد روانشناسی و فلسفه

تازه ترین اخبار و مطالب در حوزه روانشناسی

گردآوری کننده: محسن میرزاآقا