کودک و نوجوان

حمایت از رفتار خوب کودک ، پاداشهای در خور کودک ، دستورات مناسب

کودک پیش دبستانی

حمایت از رفتار خوب کودک ، آن چنان که درخور آن است به او پاداش دهید

حمایت از رفتار خوب کودک : در ابتدا هنگامی که کودک توانست در جدول چهار صورت خندان داشته باشد، به او اجازه دهید از کیسه شانس ( کیسه ای که پر از جایزه های کوچک است) جایزه بردارد. اگر کودک برای پیروی نکردن از دستورهای شما مجازات شده است، باید از ابتدا شمارش صورت های خندان را شروع کنید. مثلا اگر در جدول کودک سه صورت خندان وجود دارد و قبل از تکمیل شدن چهارمین صورت به خاطر نافرمانی کردن مجبور شده اید برای تنبیه او از زمان سکوت استفاده کنید، باید صبر کنید تا کودک دوباره از چهار دستور شما اطاعت کند تا پاداشی دریافت نماید. از روز سوم در برابر انجام دادن شش، هشت و سپس ده دستور به او پاداش دهید. به همین ترتیب به تدریج به تعداد انجام دادن دستورها اضافه کنید، ولی اگر میزان فرمانبرداری کودک با افزایش درخواست ها و دستورهای شما پایین می آید، کافی است یک قدم عقب نشینی کنید. مثلا اگر با انجام دادن هشت دستور به او پاداش می دادید، تعداد آن را به شش کاهش دهید.

حمایت از رفتار خوب کودک بهتر به طور غیر منتظره به کودک پاداش داده شود
پس از گذشت یک هفته به صورت غیر منتظره به کودک پاداش دهید، مثلا گاهی اوقات پس از این که 5 دستور را اطاعت کرد، گاهی پس از 15 و گاهی پس از پیروی کردن از 8 دستور به او پاداش دهید. با این کار کودک هرگز نمی داند که با انجام دادن چند دستور پاداش می گیرد و در واقع با این کار همیشه او را غافلگیر و شگفت زده می کنید.

به تدریج از کشیدن صورت های خندان در جدول کم کنید
پس از گذشت هفته دوم به تدریج از کشیدن صورت های خندان در جدول کم کنید. به عبارت دیگر لازم نیست برآب پیروی کردن از هر دستور صورت خندانی در جدول بکشید. در واقع به دست آوردن صورت خندان در جدول را برای کودک به صورت غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی درآورید، اما فراموش نکنید که گاهی اوقات او را به خاطر فرمانبرداری کردن از دستورها مورد تحسین و تشویق قرار دهید.
هر بار که به کودک خود دستوری می دهید، همین برنامه را اجرا کنید؛ پس از سه هفته کودک از بیشتر درخواست های شما اطاعت می کند. اغلب فقط یک یا دو روز طول می کشد تا کودک به این روش عادت کند.
لازمه اجرای این برنامه این است که والدین هنگام دستور دادن بسیار هشیار باشند. این برنامه هنگامی موثر است که پدر و مادر هر دو از این روش به طور مداوم و منظم استفاده کنند. هرگاه کودک از شما می خواهد در جدول رفتار صورت خندانی برای او بکشید یا این که از کیسه شانس جایزه ای بردارد، هرگز این کار را نکنید و به او پاداش ندهید. کافی است به او بگویید با خواهش کردن نمی تواند صورت خندانی بگیرد. با این کار مانع از این می شوید که کودک به طور دائم از شما درخواست پاداش کند. در حمایت از رفتار خوب کودک اگر به کودک قول داده اید که در قبال رسیدن به هدفی که برایش تعیین کرده اید می تواند از کیسه شانس جایزه ای بردارد، فراموش نکنید که به قول خود وفا کنید.

کتاب برای همه پدرها و مادرها
متیو ساندرز ترجمه نوشین شمس
دامهایی که والدین در آنها گرفتار میشوند

بنیاد کودک و نوجوان

روان نیوز (تازه ترین مطالب در حوزه روانشناسی)