ویژه روانشناسان

ارائه خدمات مشاوره‌ای در بسته تعهدات بیمه‌ای یکی از اولویت‌های بهزیستی

ه نقل از بهزيستي ، «انوشیروان محسنی‌بندپی» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در نخستین جشنواره روز روانشناسی و مشاوره که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: امروزه سازمان جهانی بهداشت معتقد است که منظور از سلامت فقط سلامت جسمی نیست بلکه نیازهای انسان در ابعاد مختلف روانی، اجتماعی، رضایت و عشق … ضامن سلامت انسان است که در بحث سلامت روانی نیز می‌باشد. لذا اگر نقش سلامت را برش بزینم و اولویت‌بندی کنیم خواهیم دید که سلامت روان از جایگاه ارزشمندی برخوردار است. به طوریکه بالندگی هر کشور در گرو برخورداری از انسان‌هایی است که دارای سلامت روانی_اجتماعی هستند.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اشتغال، ارتقاء حمایت‌های اجتماعی و رفاهی و ارتقاء شاخص‌های محیطی در بحث مداخلات زیست محیطی عواملی است که باعث می‌شود نیاز به مشاوره و روانشناس احساس شود، افزود: عوامل خطرزایی مانند فقر، بیکاری، استرس، بی‌عدالتی و عدم ثبات و …. عواملی هستند که روان و پایداری‌های اجتماعی ما را در معرض خطر قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه افرادی که درآمد پایین دارند 2/5 برابر افراد دیگر تحت فشارهای استرس قرار دارند، تصریح کرد: همچنین جنسیت نیز بحث دیگر است و زنان 37/9 برابر نسبت به مردان بیشتر در معرض اختلالات و فشارهای روانی هستند.

محسنی‌بندپی، ادامه داد: بهزیستی تخصصی‌ترین نهادی است که در رابطه با آسیب‌های اجتماعی کار می‌کند و در حمایت‌های رفاهی و اجتماعی در رفع دغدغه در خانواده‌ها و آحاد جامعه در برزو شیوع اختلالات روحی و روانی نقش موثری دارد. طرح سلامت روان بسیار موثر است و باید همه علوم را در بخش ارتقاء سلامت روان دخالت دهیم تا نقاط ضعف را برطرف کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، با توجه به اینکه بحث سلامت روان نیز با اقتصاد و فقر نیز ارتباط دارد، گفت: دولت مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را 2.5 برابر کرده است که این موضوع می‌تواند در بخش ارتقاء سطح سلامت این خانواده‌ها نقش بسزایی داشته باشد.

وی، اعلام کرد: به دنبال این هستیم که مشاوره را جزو مشاغل سخت محسوب کنیم. این در حالی است که غربالگری سلامت روان، غربالگری سلامت اضطراب کودکان و برگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل از استراتژی‌های ماست. محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل که موجب بروز اختلالات روانی می‌شود، بحث تغذیه است، گفت: بنابراین ما یک وعده غذای گرم در مهدهای کودک روستایی و حاشیه‌شهرها نهادینه کرده‌ایم. اما باید همه راهکارهای علمی و تخصص‌های دانشگاهی درصدد رفع مشکلات استفاده کنیم و و نقطه نظرات علمی و کارشناسی که نشأت گرفته از محیط‌های دانشگاهی است، را اجرایی کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان ارائه خدمات مشاوره‌ای در بسته تعهدات بیمه‌ای را از دیگر اولویت‌های بهزیستی کشور عنوان کرد و یادآور شد: در این راستا از کارهای ناپایدار و کوتاه مدت اجتناب کنیم و استراتژی‌هایی را بکار بندیم که فرایندی و سیستمی باشد.